از ابتدای تاریخ فلسفه تاکنون دیدگاههای مختلفی درباره نسبت ارزش اخلاقی و ارزش زیباشناختی اثر هنری ارائه شده است. گونهشناسی دیدگاهها در این زمینه اهمیت بسزایی در مطالعات هنر و اخلاق دارد. در این نوشتار با روش گردآوری کتابخانهای و تحلیل محتوا، مهمترین دیدگاههای موجود در باب نسبت هنر و اخلاق در بستر فلسفه غرب تحلیل و دستهبندی میشود. نتایج این پژوهش نشان میدهد که دیدگاهها را میتوان ذیل سه عنوان «خودآیینیگرایی»، «نااخلاقگرایی» و «اخلاقگرایی» دستهبندی کرد که هر کدام دو گروه افراطی و میانهرو دارند. مناسبترین تقسیمبندی بر مبنای «ارتباط زیباشناختی» است. بررسی دیدگاهها نشان میدهد که در میان آنها دیدگاههای میانهرو و در میان دیدگاههای میانهرو، «اخلاقگرایی میانهرو» و در میان اخلاقگرایان میانهرو، دیدگاه گات (اصالت اخلاق) مقبولتر است.
امین خندقی, جواد. (1394). بررسی دیدگاههای فلسفی دربارة نسبت ارزش زیباشناختی و ارزش اخلاقی. فصلنامه علمی ـ ترویجی اخلاق, 11(42), 198-220. doi: 10.22081/jare.2017.44914.
MLA
جواد امین خندقی. "بررسی دیدگاههای فلسفی دربارة نسبت ارزش زیباشناختی و ارزش اخلاقی". فصلنامه علمی ـ ترویجی اخلاق, 11, 42, 1394, 198-220. doi: 10.22081/jare.2017.44914.
HARVARD
امین خندقی, جواد. (1394). 'بررسی دیدگاههای فلسفی دربارة نسبت ارزش زیباشناختی و ارزش اخلاقی', فصلنامه علمی ـ ترویجی اخلاق, 11(42), pp. 198-220. doi: 10.22081/jare.2017.44914.
VANCOUVER
امین خندقی, جواد. بررسی دیدگاههای فلسفی دربارة نسبت ارزش زیباشناختی و ارزش اخلاقی. فصلنامه علمی ـ ترویجی اخلاق, 1394; 11(42): 198-220. doi: 10.22081/jare.2017.44914.