ناروایی همجنسگرایی که بیشتر در قالب برهان «امر غیرطبیعی» تبیین میشود، چندی پیش توسط آقای آرش نراقی، در مقالهای با عنوان «درباره اقلیتهای جنسی» مورد مناقشه قرار گرفت. از نظر او، براهین عقلانی ممکن برای غیرطبیعی بودنِ همجنسگرایی در حکمت عملی اسلامی مخدوش هستند. وی با تعریف «طبیعت» و اتکا بر تعریف ارسطویی «غایتگرا» به دفاع از ایده «تعدد» کارکردها میپردازد، و بر فرض این برهان نیز همجنسگرایی را موافق با «لذتجویی» دانسته آن را کارکردی همعرض «فرزندآوری» برای قوه جنسی انسان معرفی میکند. نوشتار حاضر به نقد تعاریف وی، و ارایه قانون عقل عملی در نظریه اسلامی قانون طبیعی پرداخته، و نشان داده کارکردها به مثابه «کمال»های هر قوه نفس، رو به سوی کاملترین «غایت» دارند. همچنین، براساس آموزه سنخیّت، لازم است هر کارکرد با کارکرد نهایی یا همان خیر کامل سنخیّت داشته باشد. به همین دلیل، توقف در کثرت و عدم نیل به وحدت، مخلّ غایتمندی و به لغویّت میانجامد. لذّت اگر به تنهایی دیده شود بر خلاف ایده انسان کامل در فلسفه اسلامی خواهد بود. موارد استثنا نیز تحلیل شدهاند.