بایستگی ‏های اخلاقی حرفۀ تهیه کنندگی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشکده صدا و سیمای قم

چکیده

اخلاق حرفه ‏ای یعنی اینکه «شما حق دارید و ما تکلیف». اخلاق حرفه‏ ای شاخه‏ ی از اخلاق کاربردی است که به مباحث اخلاقی در حرفه می ‏پردازد؛ رفتار مناسب حرفه‏ را جدا از عوامل مصلحتی و قانونی تعیین می‏ کند و وظیفۀ نظارت بر رفتارها و جلوگیری از مشکلات اخلاقی و تبیین استانداردها و قواعد اخلاقی حرفه را بر عهده دارد. اخلاق حرفه‏ ای نوعی تعهد اخلاقی و وجدان‎ کاری در هر نوع حرفه، وظیفه و مسئولیت است. حرفۀ تهیه‏ کنندگی به ‎دلیل جایگاه ویژه‌ای که در رهبری و مدیریت گروه برنامه‎ سازی دارد و به‌سبب تأثیرگذاری در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی جامعه، نیازمند تحقیق و تدوین اصول اخلاق حرفه‏ ای است؛ ازاین‌‎رو، تبیین منشور اخلاق حرفه‏ ای تهیه ‎کنندگی به تهیه‌کننده کمک می‏ کند تا با شناخت کامل از طرف‏ های ارتباطی و صاحبان حق و آشنایی با بایستگی‏ های اخلاقی در فرایند برنامه‎ سازی، در مسیر حرفه‏ ای‎ شدن گام بردارد. هدف از این پژوهش، استخراج بایستگی‏ های اخلاقی حرفۀ تهیه‎ کنندگی با تکیه بر منابع موجود و تحقیق میدانی است. بدین منظور، از روش توصیفی و اسلوب تحقیق همبستگی استفاده شد. مسئله این مقاله، بررسی تکالیفی است که تهیه‎ کننده در قبال صاحبان حق در حوزۀ حرفۀ خود بر عهده دارد و ملزم به رعایت آن است. در نتیجه، با استنباط و استقراء هشت گروه ذی‎نفع و بررسی‎ های انجام ‎شده معلوم شد که در تمام مراحل تولید، ملاک‎ های اخلاقی وجود دارند که تهیه‌کننده به ‎منظور احقاق حقوق صاحبان حق باید به آن‌ها توجه کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Ethical Requirements of the Producer's Profession

نویسنده [English]

  • Nasrollah Yaghini
چکیده [English]

 
Professional means that: Others have the right and we have the duty. Professional ethics is a branch of applied ethics that deals with ethical issues in the profession and determines the appropriate behavior of the profession apart from expedient and legal factors, and the task of controlling behaviors and preventing moral problems and explaining standards and rules. Professional ethics is a kind of moral commitment and work conscience towards any kind of profession, duty and responsibility. The production profession, due to its special position in the leadership and management of the programming group and the wide audience in the field of influencing the cultural and social context, requires research and discussion on issues of professional ethics. Therefore, explaining a charter of professional ethics of the producer helps him to have complete knowledge of the communication parties and their rightful owners and familiarity with the ethical requirements in the process of programming production, in the path of the profession. Therefore, the purpose of this article is to refer to books and articles and field research to extract the ethical requirements of the production profession using the descriptive method and the method of correlation research. The main point of this article is that the producer is aware of the obligations he owes to his rights and is required to comply with them. As a result, by inferring eight stakeholder groups and conducting studies, it was found that there are ethical criteria in all stages of production that the producer must consider in order to realize the rights of its rightful owners.

کلیدواژه‌ها [English]

  • ethics
  • profession
  • production profession
  • professional ethics
  • right holders
  1. نهج البلاغه،گردآوری شریف رضی، ترجمۀ محمد دشتی.
  2. آریان‏پور کاشانی، منوچهر (1388)، فرهنگ گستردۀ پیشرو، تهران: الکترونیکی و اطلاع‎رسانی جهان‎رایانه.
  3. احمدی، محمدرضا (1384)، وجدانکاری و فرهنگ سازمانی با رویکرد دینی، تهران: زمزم هدایت.
  4. دهخدا، علی‎اکبر (1372)، لغتنامه، تهران: دانشگاه تهران.
  5. راغب اصفهانی، حسین‏بن محمد (1324ق)، مفردات الفاظ قرآن، تحقیق ندیم مرعشلی، قم: المکتبه المرتضویه.
  6. عبدالجباری، مرتضی (1384)، اخلاق پزشکان، تهران: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‏ها.
  7. فرامرز قراملکی، احد (1386«الف»)، اخلاق حرفهای، تهران: مجنون.
  8. __________ (1386«ب»)، موانع رشد اخلاق حرفه‌ای در سازمان‌ها، تهران: مؤسسه فرهنگی دین‌پژوهی بشرا .
  9. __________ (1387)، اخلاق حرفهای در تمدن ایران و اسلام، تهران: پژوهشکدۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
  10. __________ (1388) اخلاق در سازمان‌های مردم نهاد، تهران: نهاد ریاست جمهوری، مرکز امور زنان و خانواده.
  11. فرهادی، یدالله (1388)، اخلاق حرفه‏ای در بهداشت روان، تهران: اطلاعات.
  12. کشاورز، بهمن (1388)، وکیل دادگستری و اخلاق حرفه‏ای، تهران: کشاورز.
  13. کلانتری، علی‎اکبر (1384)، اخلاق و آداب کارمندی، شیراز: کوشا مهر.
  14. ماکسول، جان (1389)، اخلاق حرفه‏ای در مدیریت، ترجمۀ شمس آفاق یاوری، تهران: فرا.
  15. محمدی فیروز، معصومه (1388)، اخلاق حرفه‏ای، تهران: مشکوه دانش.
  16. محمدی ‏ری‏شهری، محمد (1384)، میزان الحکمه، قم: دار الحدیث.
  17. معتمدنژاد، کاظم (1371)، وسایل ارتباطجمعی، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
دوره 16، شماره 39 - شماره پیاپی 61
ویژه نامه اخلاق رسانه ، به سفارش میز اخلاق قطب اخلاق ، خانواده و سبک زندگی
آذر 1399
صفحه 145-171
  • تاریخ دریافت: 08 مهر 1399
  • تاریخ بازنگری: 10 آبان 1399
  • تاریخ پذیرش: 18 آذر 1399