تناقضات راهبردهای بازاریابی و ترفندهای فروش با اخلاق حرفه ای و سلامت اخلاقی و روان شناختی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشگاه تربیت مدرس

10.22081/jare.2025.71293.2024

چکیده

هدف از پژوهش بررسی تناقضات راهبردهای بازاریابی و ترفندهای فروش با اخلاق حرفه ای و سلامت اخلاقی و روانشناختی بود. مواد و روش ها: این مطالعه با استفاده از روش کیفی سیستماتیک MOOSE ، با استفاده از پژوهش های انجام شده در این زمینه، انجام شد. در ابتدا ، 868 مقاله استخراج و پس از غربالگری اولیه و ثانویه در نهایت 9 مقاله ی مربوط با توجه به معیارهای از پیش تعیین شده انتخاب شدند. یافته ها: به طور کلی نوزده مشکل کلیدی در زمینه تناقضات راهبردهای فروش و ترفندهای بازاریابی با اخلاق حرفه ای و مبانی سلامت روانشناختی وجود دارد که زیر مجموعه ی چهار عامل کلی قرار می گیرد که شامل: دغل کاری و سوءاستفاده ، انحصار طلبی و خودخواهی، تخریب سلامت روانشناختی ، تخریب و انحطاط ارزش های اخلاقی می باشد. با توجه به نتایج حاصل از پژوهش نظارت جدی بر راهبردهای بازاریابی و ترفندهای فروش و آگاهی بخشی به افراد جامعه به منظور حفظ ارزش های اخلاقی و کاهش تبعات و آثار منفی آن بر سلامت روانشناختی افراد ضروری به نظر می رسد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Contradictions of Marketing Strategies and Sales Tactics Common in Society with Professional Ethical Standards and Principles of Mental Health

نویسنده [English]

  • Zeinab Rostami
tarbiat odares
چکیده [English]

Aim: The aim of this research was to examine the contradictions between marketing strategies and sales tactics with professional ethics and ethical health. Materials and Methods: This study was conducted using the systematic qualitative method MOOSE, based on existing research in this field. Initially, 868 articles were extracted, and after primary and secondary screening, 9 relevant articles were selected according to predetermined criteria. Findings: Overall, there are nineteen key issues regarding the contradictions between sales strategies and marketing tactics with professional ethics and the foundations of mental health, which fall under four general factors including: deception and exploitation, monopolist and selfishness, destruction of mental health and destruction and degradation of ethical values. Based on the results, serious oversight of marketing strategies and sales tactics, as well as raising public awareness to preserve ethical values and reduce the negative consequences on individuals' mental health, appears to be essential.
keywords:Marketing, Sales, Professional Ethics, mental Health

کلیدواژه‌ها [English]

  • Marketing
  • Sales
  • Professional Ethics
  • Ethical Health
  • mental Health
  1. منابع

    1. رستمی، زینب، محمدرضا عابدی و پریسا نیلفروشان (1402)، «توسعه، اعتبارسنجی و بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی پرسش‌نامۀ مشکلات شغلی افراد با اختلال دوقطبی: ابزاری برای مداخلات توان‌بخشی شغلی زودرس»، بهداشت و ایمنی کار، دوره 13، ش4، ص754-778.
    2. سبحانی‌فر، فائزه، سجاد جوان‌بخت، رضا احمدی جیرنده، ابوالفضل ره‌گوی و محسن واحدی (1404)، «سواد سلامت روان و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان کارشناسی دانشگاه علوم توان‌بخشی و سلامت اجتماعی»،سلامت روان در مدرسه، دوره 3، ش1، ص48-55.
    3. عباسی رستمی، نجیبه (۱۴۰۳)، «تأثیر نماز بر عوامل روان‌شناختی افزایش‌دهنده و کاهش‌دهندۀ سلامت روان»، مطالعات تربیتی و اجتماعی قرآن و عترت،دوره ۷، ش۱۳. https://doi.org/10.48310/qej.2025.17261.1037
    4. فرامرز قراملکی، احد (۱۳۹۷)، مقدمه‌ای بر اخلاق حرفه‌ای، چاپ یازدهم، تهران: سازمان مدیریت صنعتی.
    5. گراوند، عالیه، حسین جلیل‌زادگان، هیوا خضری، پوران احمدی شولی و شفیق مهربان (1403)، «اثربخشی مداخلات معنوی‌مذهبی بر سلامت روان و کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان: فراتحلیل مطالعات انجام‌شده در ایران»، پژوهش در دین و سلامت، دوره 10، ش4، ص128-142. https://doi.org/10.22037/jrrh.v10i4.43780
    6. مصلح، عبدالمجید و احمد اله‌یاری بوزنجانی (1394)، «اخلاق در بازاریابی: ارزش‌های اخلاقی مورد تأکید اسلام در مدیریت فعالیت‌های بازاریابی»، پژوهش‌نامۀ اخلاق، سال 8، ش28، ص57-73.
    7. Ahmad, M. A. (2014). “The relationships between personal cultural and professional values and marketing ethics among the academicians”. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 130: 273-281.‏ https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.04.032
    8. Azizi, S., Eivazinezhad, S. & Khiri, N. (2024). “Thematic Analysis of Marketing Studies in The Islamic Context with a Meta-Synthesis Approach”. Commercial Strategies, 20 (21): 17-36.‏

    9.       Callais, J. T., Harris, C. & Borchard, B. (2022). “The moral costs of markets: Testing the deterioration hypothesis”. Journal of Economic Behavior & Organization, 204: 200–220. https://doi.org/10.1016/j.jebo.2022.10.007

    1. Chae, J. (2018). “The Impact of Social Media on Family Relationships”. Journal of Family Communication, 18(3): 250-26. https://doi.org/10.52589/BJMCMR-NYGWLLJ9
    2. ‏Chavda, D. & Deshpande, S. (2022). “Ethical issues in marketing”. International Journal of Management, Public Policy and Research1(4): 8-11.‏
    3. Cooper, P. D. & King, K. K. (1985). “Marketing ethics, functions, and content: a health education/marketing survey”. Health values9(6): 29-36.‏ https://doi.org/10.52589/BJMCMR-NYGWLLJ9
    4. Daley, K. & Howell, R. J. (2018). “Draining the Will to Make the Sale: The Impermissibility of Marketing by Ego-Depletion”. Neuroethics, 11(1)” 1–10. https://doi.org/10.1007/S12152-017-9335-6
    5. Davidović, G. R., Nikolić, N. & Zečević, M. (2024). “The limits of ethical marketing”. Meždunarodna Naučna Konferenciâ Uniteh... Izbrani Dokladi. https://doi.org/10.70456/ahyd4241
    6. De Silva, P. (2017). Erosion of Moral Values in an Era of Market Triumphalism. Cham: Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-3-319-69029-2_8
    7. Domadenik, Ž. & Tomažič, T. (2024). Unethical Advertising Techniques and Their Impact on Consumer Shopping Habits. IGI Global. https://doi.org/10.4018/979-8-3693-1231-5.ch004
    8. Eagle, L. & Dahl, S. (2015). Marketing Ethics and Society. SAGE. https://researchonline.jcu.edu.au/41305/
    9. Furth-Matzkin, M. & Sommers, R. (2019). “Consumer Psychology and the Problem of Fine Print Fraud”. Social Science Research Network. https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3378353
    10. Goswami, B. (2023). “Fundamental Issues in the Ethics of Marketing”. International Journal of Managment, IT and Engineering3(3): 165-171.‏
    11. Han, Z. (2023). “The Effectiveness of Marketing Strategies from the Perspective of Consumer Psychology”. Advances in Economics, Management and Political Sciences, 26: 343-349. https://doi.org/10.54254/2754-1169/26/20230594.
    12. Hua, S. V., Musicus, A. A., Thorndike, A. N., Kenney, E. L. & Rimm, E. B. (2022). “Child-directed marketing, health claims, and nutrients in popular beverages”. American journal of preventive medicine63(3): 354-361.‏ https://doi.org/10.1016/j.amepre.2022.02.009
    13. Iftekhar, H., Ayub, A., Razzaq, A. & Aslam, M. S. (2013). “Detrimental effects of marketing practices on consumers’ buying behaviors”. Business Management Dynamics2(10): 1-5.‏
    14. Ik-Seon, J. (2001). “A Study of the Marketing Ethics”. Management & Information Systems Review6: 291-308.
    15. Is’haq, A. Y. (2012). “Does Ethics Matter in Corporate Business Management from View Point of Islam?”. Arabian Journal of Business and Management Review (Kuwait Chapter)2(2): 1-9.‏
    16. Khan, H. R. & Butoot, F. (2013). “Money Market and Dying Moral Values”. international journal of economy, managment and social sciences, 2(6): 463-467.
    17. Kilbourne, J. (1999). Can't Buy My Love: How Advertising Changes the Way We Think and Feel. Free Press. Simon and Schuster.‏
    18. Koreitem, A., Mocello, A., Gomez, J. L., Saggese, G., Neilands, T., de Sousa Mascena Veras, M. A. ... & Sevelius, J. (2025). “Intersectional discrimination, mental health, and health care access among transgender women in Brazil”. Health Psychology44(3): 256.‏ https://doi.org/10.1037/hea0001447
    19. Kumar, R. & Lal, P. (2018). “Electronic Nicotine Delivery System (E-cigarettes) marketing, sale and availability-an emerging challenge for tobacco control in India”. Tobacco Induced Diseases16(1): A790.‏ https://doi.org/10.18332/tid/84436
    20. Lindström, M. (2012). “Brandwashed: Tricks Companies Use to Manipulate Our Minds and Persuade Us to Buy”. Mankind Quarterly, 52: 428. https://www.questia.com/library/journal/1P3-2678446471/brandwashed-tricks-companies-use-to-manipulate-our
    21. Martinova, S. (2018). “Food marketing use and abuse”. New Knowledge Journal of Science7(4): 127–136.
    22. Marudachalam, N. & Ramesh, L. (2017). “Study on retail marketing sale data using r software data cleaning and clustering algorithms”. Journal of Management and Science7(1): 135-141.‏
    23. Morgan, N. A., Menon, A., Jaworski, B. J. & Musarra, G. (2025). “Marketing strategy implementation: Why is it so hard?”. Journal of Business Research190: 115231.‏ https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2025.115231
    24. Multhazam, R., Sahabuddin, R., Amin, A. N. & Sulolipu, A. A. (2025). “Literature Review: Digital Marketing Strategy to Increase MSME Income”. Economics and Business Journal (ECBIS)3(3): 267-274.‏ https://doi.org/10.47353/ecbis.v3i3.195
    25. Munjal, V. & Malik, A. (2014). “Marketing ethics: conceptual study”. IRJMSH5(5): 448-453.‏
    26. Neama, N. H. & AL-Sammarraie, M. M. I. (2024). “Evaluating the Impact of Deceptive Marketing and Advertising on Customer Loyalty”. Journal of Ecohumanism, 3(5): 1139–1152. https://doi.org/10.62754/joe.v3i5.3961.
    27. Parilti, N., DEMİRGÜNEŞ, B. K. & ÖZSAÇMACI, B. (2014). “Ethical issues in marketing: An application for understanding ethical decision making”. Marmara University Journal of Economic ck Administrative Sciences36(2): 275-298.‏ https://doi.org/10.14780/iibd.22226.
    28. Perloff, R. M. (2014). “Social Media Effects on Young Women’s Body Image Concerns: Theoretical Perspectives and an Agenda for Research”. Sex Roles, 71(11-12): 363-377. https://doi.org/10.1007/s11199-014-0384-6.
    29. Rostami, Z., Abedi, M. R. & Nilforooshan, P. (2021). “Pre-and post-employment issues of bipolar patients and predisposing factors and vocational rehabilitation implications: a new perspective”. Researcher Bulletin of Medical Sciences26(1): e22.‏
    30. Tiggemann, M. & Slater, A. (2014). “NetGirls: The Internet, Facebook, and body image concern in adolescent girls”. International Journal of Eating Disorders, 47(6): 630-633. https://doi.org/10.1002/eat.22141
    31. Ukrainets, K. & Homburg, C. (2021). “Fight or flight: Can marketing tools help consumers cope with self‐discrepancies and social identity threat?”. Journal of Consumer Behaviour20(6): 1591-1604.‏ https://doi.org/10.1002/CB.1972.
    32. Valkenburg, P. M. & Peter, J. (2011). “Online Communication Among Adolescents: An Integrated Model of Its Attraction, Opportunities and Risks”. Journal of Adolescent Health, 48(2): 121-127. https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2010.08.020
    33. Van Tuinen, H. K. (2011). “The Ignored Manipulation of the Market: Commercial Advertising and Consumerism Require New Economic Theories and Policies”. Review of Political Economy, 23(2): 213–231. https://doi.org/10.1080/09538259.2011.561558
    34. Ward, L. M. (2004). “Media Exposure and. Threats to Social Identity: The Role of Stereotypes in Attitudes Toward Social Groups”. Journal of Social Issues, 56(1): 1-20.
    35. Wu, B., Yu, Z., Chen, Y. & Mu, Y. (2023). “How Do Companies' Marketing Strategies Affect Consumers' Appearance Anxiety & Confidence and Promote Purchasing Behaviors?”. Advances in Economics, Management and Political Sciences17: 25-33.. https://doi.org/10.54254/2754-1169/17/20231053.
    36. Yang, H. J. (2024). “Research on the Influence of Monopoly Behavior on Consumers and Marketing Strategy Take Monopoly Comparison between Alibaba and Amazon as an Example”. SHS Web of Conferences, 208: 03001. https://doi.org/10.1051/shsconf/202420803001
    37. Yasin, R., Ariffin, Z. Z., Mohamed, H. A. B., Zawawi, Z., Ghani, S. A. & Liaw, J. O. H. (2025). “Islamic Values in Entrepreneurial Marketing Strategy”. In Dynamic Strategies for Entrepreneurial Marketing(pp. 311-330). IGI Global Scientific Publishing.‏ https://doi.org/10.4018/979-8-3693-3936-7.ch015
    38. Zgheib, P. W. (2017). Advertising Deceit: Manipulation of Information, False Advertising and Promotion. IGI Global.

    Zong, Z., Anwar, M. A., Khan, S., Asmi, F. & Hussain, N. (2025). “Big-data AI analytics in value-chain innovation and international marketing strategy: insights from SMEs in cultural and creative industries”. International Marketing Review. ahead-of-print.‏ https://doi.org/10.1108/IMR-02-2024-0049