تبیین خلوص نیت در دانشجویان: یک مطالعه تکوینی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 بخش روان‌شناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه شیراز، ایران

2 گروه آموزشی روان‌شناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شیراز، ایران

10.22081/jare.2025.71373.2025

چکیده

هدف این پژوهش هستارشناسی و تبیین خلوص نیت در دانشجویان بود. روش پژوهش نیمه تجربی تکوینی از نوع هستارنگاری موردی است. مشارکت‌کنندگان در پژوهش ۹ دانشجوی دانشگاه شیراز بودند که به روش نمونه‌گیری معرف که نشان‌دهنده سطح گویا، عادی و معمول نشانگر‌های خلوص نیت بود، انتخاب شدند و از طریق مصاحبه مدبرانه و تحلیل محتوای جهت‌مند نشانگر‌های خلوص نیت شناسایی، توصیف و طبقه‌بندی شدند. در این پژوهش برای توصیف داده‌ها از نرم افزار۲۷ SPSS-و برای تحلیل شبکه از نرم افزار Social Network Visualize استفاده شد. نتایج نشان داد که هستار خلوص نیت به وسیله ۱۴ نشانگر توصیف می‌شود. شاخص‌های اعتباریابی و همچنین شاخص‌های قابلیت اطمینان یا همگاهی هستار نشان داد که هستار خلوص نیت و مؤلفه‌های آن از قابلیت اطمینان و همگاهی مناسب برخوردار است. نتایج تحلیل شبکه نشان داد که نشانگر‌های عدم خودنمایی، مؤمن بودن و با مرام بودن بیشترین وضوح و نمود را در به جریان‌اندازی اطلاعات در شبکه هستاری خلوص نیت دارند. این نتایج گویای آن بود که مؤلفه‌های وجدان، اخلاق مداری و بی‌آلایشی برجسته‌ترین نشانگر‌های خلوص نیت هستند که سبب فعال‌سازی شبکه هستار خلوص نیت می‌شوند. این نتایج همچنین نشان داد که دو مؤلفه معتمد بودن و خیرخواهی درصد قابل توجهی از واسطه‌گری بین نشانگر‌های خلوص نیت را دارند. تلویحات کاربردی نتایج این پژوهش آن است که می‌توان با آموزش و بالندگی فضیلت‌های مورد اشاره جریان اطلاعات در هستار خلوص نیت را تسریع، فعال‌سازی و برانگیخته نمود و همچنین با رشد فضیلت‌هایی مانند معتمدبودن و خیرخواهی می‌توان پیوند بین نشانگر‌های خلوص نیت را تقویت کرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Elucidation of sincerity in university students: A formative approach

نویسندگان [English]

  • farhad khormaei 1
  • Nadia Dorianizadeh 2
  • niloufar moohebat 2
1 Department of Educational Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shiraz University, Iran
2 Department of Educational Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shiraz University, Iran
چکیده [English]

This study aimed to identify and explain the etiology of sincerity among students. The research employed a semi-experimental method based on an entity-graphy case study approach. The participants included nine students from Shiraz University, selected through a representative sampling method that reflected the expressive, normal, and typical levels of sincerity indicators. Through in-depth interviews and directed content analysis, various indicators of sincerity were identified, described, and classified. Data analysis was conducted using SPSS-27 software, while Social Network Visualizer software was utilized for network analysis. The results revealed that the sincerity entity is characterized by fourteen indicators. Validation and reliability indices demonstrated that both the sincerity entity and its components possess acceptable reliability and consistency. Network analysis results indicated that the indicators of humility, faithfulness, and principle-oriented behavior prominently featured in the sincerity entity's information flow. This suggested that the components of conscientiousness, morality, and purity are the most significant markers of sincerity that activate its network. Additionally, the study found that the components of trustworthiness and benevolence play a key mediating role between the markers of sincerity. The practical implications of these findings suggest that by promoting and developing the aforementioned virtues, the flow of information within the sincerity network can be enhanced and stimulated. Furthermore, fostering virtues such as trustworthiness and benevolence can strengthen the connections between the markers of sincerity.

کلیدواژه‌ها [English]

  • sincerity
  • purity of intention
  • conscience
  • formative approach
  • formative methodology
  • Moral Psychology
  1. منابع

    1. خرمائی، فرهاد (1404)، «روش­شناسی تکوینی: نگاهی تحولی به پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی اسلامی»، تحقیقات بنیادین علوم انسانی، ش31، ص73-94.
    2. دهخدا، علی‌اکبر (1377)، لغت‌نامه، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
    3. عمید، حسن (1375)، فرهنگ عمید، تهران: امیرکبیر.
    4. محمودشاهی، زهرا (۱۳۹۲)، مفهوم اخلاص از منظر آموزه‌های اسلامی و تلویحات تربیتی آن، پایان‌نامۀ کارشناسی‌ارشد رشتۀ، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شیراز.
    5. معین، محمد (1386)، فرهنگ معین، تهران: زرین.
    6. نراقی، ملا احمد (1389)، معراج­السعادة، قم: انتشارات وحد­ت­بخش.
    7. نراقی، ملا مهدی (1370)، جامع السعادات، ترجمۀ سید جلال‌الدین مجتبی، تهران: حکمت.
    8. نظری، احسان (۱۴۰۳)، «راهکارهای ایجاد و موانع اخلاص از منظر امام‌علی(ع)»، مطالعات علوم اجتماعی، دوره ۱۰، ش1، ص۱۰-۱۷
    9. Cheang, H. S. & Pell, M. D. (2009). “Acoustic markers of sarcasm in Cantonese and English”. The Journal of the Acoustical Society of America, 126 (3): 1394-1405.
    10. Jiang, X. & Pell, M. D. (2015). “On how the brain decodes vocal cues about speaker confidence”. Cortex, 66: 9-34.
    11. Nawawi, S. F. A. & Din, R. (2021). “Redefining sincerity from Risale-i Nur perspective in modern learning”. Journal of Personalized Learning, 4(1): 89-93.
    12. Pell, M. D., Paulmann, S., Dara, C., Alasseri, A. & Kotz, S. A. (2009). “Factors in the recognition of vocally expressed emotions: A comparison of four languages”. Journal of Phonetics, 37(4): 417-435.
    13. Soler-Costa, R., Lafarga-Ostáriz, P., Mauri-Medrano, M. & Moreno-Guerrero, A. J. (2021). “Netiquette: ethic, education and behavior on internet-A systematic literature review”. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(3): 1212.