در این مقاله نخست به کاستی مباحث تئوریک در میراث مکتوب اسلامی اشاره شده و اینکه رویکرد اهتمام کنندگان به اخلاق بیشتر به جنبه اخلاق عملی معطوف بوده است. سپس رویکردهای اخلاقی مطرح در جهان اسلام در قالب تقسیمبندی سه گانه تبیین و نقد شده است. این سه رویکرد عبارت است از: اخلاق فیلسوفانه که نماینده آن تهذیب الاخلاق ابن مسکویه و اخلاق ناصری خواجه نصیرالدّین طوسی است، اخلاق عارفانه یا صوفیانه به نمایندگی غزالی و دو کتابش إحیاء علومالدّین و کیمیای سعادت و بالاخره اخلاق نقلی و کتابهایی مانند اخلاق محتشمی و اخلاق شبر که البته به این قسم از گرایش اخلاقی کمتر پرداخته شده و اهتمام بیشتر به دو قسیم دیگر آن است. دیگر مبحثی که در مقاله حاضر به تفصیل بررسی شده، تبیین مبادی نظام اخلاقی امثال ابن مسکویه، غزالی و خواجه نصیر است که در ضمن آن، تعریف اینان از اخلاق نقل و نقد شده و سپس تبارشناسی نظرات اخلاقی این سه متفکر ارائه گشته است. جایگاه اخلاق در درختواره موضوعی علوم در دوران قدیم بخش پایانی مقاله است.
نوری, محمد . (1385). نظام اخلاقی در اسلام با توجه با آراء اخلاقی غزالی،ابنمسکویه، خواجه نصیر.. فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی, 1(2.3), 7-47.
MLA
نوری, محمد . "نظام اخلاقی در اسلام با توجه با آراء اخلاقی غزالی،ابنمسکویه، خواجه نصیر.", فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی, 1, 2.3, 1385, 7-47.
HARVARD
نوری, محمد. (1385). 'نظام اخلاقی در اسلام با توجه با آراء اخلاقی غزالی،ابنمسکویه، خواجه نصیر.', فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی, 1(2.3), pp. 7-47.
CHICAGO
محمد نوری, "نظام اخلاقی در اسلام با توجه با آراء اخلاقی غزالی،ابنمسکویه، خواجه نصیر.," فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی, 1 2.3 (1385): 7-47,
VANCOUVER
نوری, محمد. نظام اخلاقی در اسلام با توجه با آراء اخلاقی غزالی،ابنمسکویه، خواجه نصیر.. فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی, 1385; 1(2.3): 7-47.