در این مقاله نخست به کاستی مباحث تئوریک در میراث مکتوب اسلامی اشاره شده و اینکه رویکرد اهتمام کنندگان به اخلاق بیشتر به جنبه اخلاق عملی معطوف بوده است. سپس رویکردهای اخلاقی مطرح در جهان اسلام در قالب تقسیمبندی سه گانه تبیین و نقد شده است. این سه رویکرد عبارت است از: اخلاق فیلسوفانه که نماینده آن تهذیب الاخلاق ابن مسکویه و اخلاق ناصری خواجه نصیرالدّین طوسی است، اخلاق عارفانه یا صوفیانه به نمایندگی غزالی و دو کتابش إحیاء علومالدّین و کیمیای سعادت و بالاخره اخلاق نقلی و کتابهایی مانند اخلاق محتشمی و اخلاق شبر که البته به این قسم از گرایش اخلاقی کمتر پرداخته شده و اهتمام بیشتر به دو قسیم دیگر آن است. دیگر مبحثی که در مقاله حاضر به تفصیل بررسی شده، تبیین مبادی نظام اخلاقی امثال ابن مسکویه، غزالی و خواجه نصیر است که در ضمن آن، تعریف اینان از اخلاق نقل و نقد شده و سپس تبارشناسی نظرات اخلاقی این سه متفکر ارائه گشته است. جایگاه اخلاق در درختواره موضوعی علوم در دوران قدیم بخش پایانی مقاله است.
نوری, محمد. (1385). نظام اخلاقی در اسلام با توجه با آراء اخلاقی غزالی،ابنمسکویه، خواجه نصیر.. فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی, 1(2.3), 7-47.
MLA
محمد نوری. "نظام اخلاقی در اسلام با توجه با آراء اخلاقی غزالی،ابنمسکویه، خواجه نصیر.", فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی, 1, 2.3, 1385, 7-47.
HARVARD
نوری, محمد. (1385). 'نظام اخلاقی در اسلام با توجه با آراء اخلاقی غزالی،ابنمسکویه، خواجه نصیر.', فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی, 1(2.3), pp. 7-47.
VANCOUVER
نوری, محمد. نظام اخلاقی در اسلام با توجه با آراء اخلاقی غزالی،ابنمسکویه، خواجه نصیر.. فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی, 1385; 1(2.3): 7-47.