• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
فصلنامه علمی ـ ترویجی اخلاق
arrow مقالات آماده انتشار
arrow شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 15 (1398)
دوره دوره 14 (1397)
دوره دوره 13 (1396)
دوره دوره 12 (1395)
دوره دوره 11 (1394)
شماره شماره 42
شماره شماره 41
شماره شماره 40
شماره شماره 39
دوره دوره 10 (1393)
دوره دوره 9 (1392)
دوره دوره 8 (1391)
دوره دوره 7 (1390)
دوره دوره 6 (1389)
دوره دوره 5 (1388)
دوره دوره 4 (1387)
دوره دوره 3 (1386)
دوره دوره 2 (1385)
دوره دوره 1 (1384)
بختیار نصر آبادی, حسنعلی, واحدی, مریم, غریبی ممسنی, فریده, صالحی, رضا. (1394). واکاوی اصول و روش‌های تربیت اخلاقی از منظر علامه محمدتقی جعفری. فصلنامه علمی ـ ترویجی اخلاق, 11(41), 83-107. doi: 10.22081/jare.2017.44798.
حسنعلی بختیار نصر آبادی; مریم واحدی; فریده غریبی ممسنی; رضا صالحی. "واکاوی اصول و روش‌های تربیت اخلاقی از منظر علامه محمدتقی جعفری". فصلنامه علمی ـ ترویجی اخلاق, 11, 41, 1394, 83-107. doi: 10.22081/jare.2017.44798.
بختیار نصر آبادی, حسنعلی, واحدی, مریم, غریبی ممسنی, فریده, صالحی, رضا. (1394). 'واکاوی اصول و روش‌های تربیت اخلاقی از منظر علامه محمدتقی جعفری', فصلنامه علمی ـ ترویجی اخلاق, 11(41), pp. 83-107. doi: 10.22081/jare.2017.44798.
بختیار نصر آبادی, حسنعلی, واحدی, مریم, غریبی ممسنی, فریده, صالحی, رضا. واکاوی اصول و روش‌های تربیت اخلاقی از منظر علامه محمدتقی جعفری. فصلنامه علمی ـ ترویجی اخلاق, 1394; 11(41): 83-107. doi: 10.22081/jare.2017.44798.

واکاوی اصول و روش‌های تربیت اخلاقی از منظر علامه محمدتقی جعفری

مقاله 4، دوره 11، شماره 41، پاییز 1394، صفحه 83-107  XML اصل مقاله (360.16 K)
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jare.2017.44798.
نویسندگان
حسنعلی بختیار نصر آبادی* ؛ مریم واحدی؛ فریده غریبی ممسنی؛ رضا صالحی
تاریخ دریافت: 31 خرداد 1393،  تاریخ بازنگری: 05 شهریور 1396،  تاریخ پذیرش: 05 شهریور 1396 
چکیده
از آنجا که لازم است تربیت، فرآیندی جامع و کامل داشته باشد، باید به تمام زوایای وجود انسانی و همهٔ استعدادها و توانایی‌های طبیعی و فطری او توجه و برای رشد، پرورش و هدایت آن‌ها برنامه‌ریزی شود. اندیشمندان و نظریه‌پردازان تعلیم و تربیت با نگاه همه‌جانبه به تربیت، آن را در ساحت‌های متنوع و متعددی طبقه‌بندی کرده‌اند که یکی از جنبه‌های مهمّ آن تربیت اخلاقی است. از طرف دیگر، در نظرگرفتن دیدگاه اسلام در مبانی و مسائل علوم تربیتی، نیازی است که در این حوزه احساس می‌شود؛ بنابراین، هدف پژوهش حاضر، واکاوی اصول و روش‌های تربیت اخلاقی از منظر علامه جعفری است که بر پایهٔ مکتب اهل بیت در حوزهٔ اخلاق و تربیت اخلاقی، نظریه‌پردازی کرده است. راهبرد این تحقیق کیفی و راهکار اجرایی به‌صورت کتابخانه‌ای و رویکرد آن تحلیل محتوا و روش توصیفی_تحلیلی است. نتایج و دستاوردهای مهمّ این تحقیق عبارت است از: شناسایی اصول اخلاقی، شامل اصل حیات معقول، تعقل و اندیشه‌ورزی، تقوا، وجدان، آزادی و هم‌چنین شناسایی روش‌های تربیت اخلاقی، مانند روش تربیت عقلانی، توجه به تفاوت‌های فردی، عبرت‌آموزی از امور دنیوی، شکر و یادآوری نعمت‌ها، گوش سپردن به ندای مرگ، توبه، محاسبهٔ نفس و سرمشق‌گیری.
کلیدواژه‌ها
علامه جعفری؛ اصول تربیت اخلاقی؛ روش‌های تربیت اخلاقی
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 124
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 114
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

 Creative Commons License

https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/

Journal Management System. Designed by sinaweb.