• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه
  • ثبت نام
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
فصلنامه علمی ـ ترویجی اخلاق
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 14 (1397)
دوره دوره 13 (1396)
شماره شماره 50
شماره شماره 49
شماره شماره 48
شماره شماره 47
دوره دوره 12 (1395)
دوره دوره 11 (1394)
دوره دوره 10 (1393)
دوره دوره 9 (1392)
دوره دوره 8 (1391)
دوره دوره 7 (1390)
دوره دوره 6 (1389)
دوره دوره 5 (1388)
دوره دوره 4 (1387)
دوره دوره 3 (1386)
دوره دوره 2 (1385)
دوره دوره 1 (1384)
کیان, مریم. (1396). بازنمای جامعۀ تربیت‌پذیر و شیوه‌های ارتقای آن. فصلنامه علمی ـ ترویجی اخلاق, 13(49), 117-141. doi: 10.22081/jare.2017.45411.1004
مریم کیان. "بازنمای جامعۀ تربیت‌پذیر و شیوه‌های ارتقای آن". فصلنامه علمی ـ ترویجی اخلاق, 13, 49, 1396, 117-141. doi: 10.22081/jare.2017.45411.1004
کیان, مریم. (1396). 'بازنمای جامعۀ تربیت‌پذیر و شیوه‌های ارتقای آن', فصلنامه علمی ـ ترویجی اخلاق, 13(49), pp. 117-141. doi: 10.22081/jare.2017.45411.1004
کیان, مریم. بازنمای جامعۀ تربیت‌پذیر و شیوه‌های ارتقای آن. فصلنامه علمی ـ ترویجی اخلاق, 1396; 13(49): 117-141. doi: 10.22081/jare.2017.45411.1004

بازنمای جامعۀ تربیت‌پذیر و شیوه‌های ارتقای آن

مقاله 6، دوره 13، شماره 49، پاییز 1396، صفحه 117-141  XML اصل مقاله (277 K)
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jare.2017.45411.1004
نویسنده
مریم کیان
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه یزد.
تاریخ دریافت: 15 آبان 1395،  تاریخ بازنگری: 17 دی 1396،  تاریخ پذیرش: 07 اسفند 1395 
چکیده
جامعۀ تربیت‌پذیر، ازجمله جامعۀ دینی، برای بقای خود نیازمند است هنجارهای اخلاقی و دینی را به نسل جدید منتقل کند. هدف پژوهش حاضر، واکاوی جامعۀ تربیت‌پذیر دینی و شیوه‌های ارتقای آن است. بنا بر ماهیت موضوع پژوهش، از روش کیفی استفاده شد. شرکت‌کنندگان در این پژوهش تمام کارشناسان علوم تربیتی و دینی شهر یزد بودند که با روش نمونه‌گیری هدفمند و رسیدن به اشباع نظری، با نُه نفر از آن‌ها مصاحبۀ عمیق نیمه‌ساختاریافته شد. داده‌ها با روش کدگذاری باز و محوری، تحلیل و یافته‌ها از طریق سه معیار قابل قبول، قابل اطمینان و تأییدپذیر، اعتباردهی شدند. یافته‌ها نشان داد فرآیند جامعه‌پذیری دینی، از طریق انتقال صحیح آموزه‌های دینی، انتخاب درونی و نهادینه‌شدن سجایای اخلاقی و دینی در جامعه اتفاق می‌افتد. دراین‌میان، نهادهای خانواده، مدرسه، گروه همسالان، رسانه‌ها، حکومت و نهاد روحانیت در ارتقای جامعۀ تربیت‌پذیر دینی، نقش بسیار مؤثری دارند. ازسوی ‌دیگر، عواملی نظیر سستی بنیان دینی خانواده، ناکارآمدی آموزش‌های مدرسه، تأثیرات گروه همسالان، تهاجم فرهنگی و ضعف عدالت در جامعه به تربیت‌گریزی دینی منجر  می‌شود.
یافته‌ها نشان داد تقویت بنیان دینی و اخلاقی خانواده، اثربخش‌ترشدن آموزش‌های مدرسه، الگوسازی از طریق رسانه‌ها و توسعۀ عدالت اجتماعی می‌توانند به‌منزلۀ شیوه‌های ارتقای جامعۀ تربیت‌پذیر دینی مؤثر باشند.
کلیدواژه‌ها
تربیت؛ جامعه دینی؛ کارشناسان علوم تربیتی؛ مصاحبه؛ روش پژوهش کیفی
مراجع
  1. باقری، خسرو (1374)؛ نگاهی دوباره به تربیت اسلامی؛ تهران: وزارت آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی. 
  2. احمدی، سید احمد (1385)؛ اصول و روش‌های تربیت در اسلام؛ اصفهان: انتشارات جهاد دانشگاهی.
  3. تنهایی، حسین ابوالحسن (1390)؛ جامعه‌شناسی دین در شرق باستان؛ چ2، تهران: بهمن برنا.
  4. توسلی، غلام‌عباس و ابوالفضل مرشدی (1385)؛ «بررسی سطح دینداری و گرایش‌های دینی دانشجویان امیرکبیر»؛ نامه جامعه‌شناسی ایران؛ دورۀ 7، ش 4، صفحات 96 تا 118.
  5. دورکیم، امیل (1383)؛ صور ابتدایی حیات دینی؛ ترجمۀ نادر سالارزاده؛ تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
  6. زنگنه، محمد (1388)؛ «بررسی عوامل فرهنگی مؤثر جامعه‌پذیری نوجوانان و جوانان»؛ پژوهش‌نامه فرهنگی؛ سال هشتم، ش 7 ، ص 30 تا 36.
  7. سراج‌زاده، حسین و محمدصدیق محمدی (1390)؛ «مقایسه تجربی دینداری از نظر روحانیون و دانشگاهیان»؛ فصلنامۀ تحقیقات فرهنگی؛ دورۀ 4، ش 4، ص 25 تا 54.
  8. سراج‌زاده، سید حسین (1375)؛ بررسی رابطه دین‌داری و بزهکاری دانش‌آموزان دبیرستان‌های تهران؛ تهران: اداره کل آموزش و پرورش استان تهران.
  9. شاملی، عباسعلی (1381)؛ «درآمدی مفهوم‌شناختی در قلمرو تربیت دینی»؛ فصلنامۀ روش‌شناسی علوم انسانی؛ ش 32، ص 4 تا 32.
  10. صدوقی، مجید (1387)؛ «معیارهای ویژه ارزیابی پژوهش کیفی»؛ فصلنامۀ روش‌شناسی علوم انسانی؛ سال 14، ش 56، ص55 تا 72
  11. فرمهینی فراهانی، محسن (1390)؛ تربیت در نهج البلاغه؛ تهران: آییژ.
  12. قوام، میرعظیم (1386)؛ اصول و روش‌های تربیت از منظر قرآن کریم؛ تهران: جمال‌الحق.

13. غیاثوند، احمد (1386)؛ «بررسی وضعیت رفتارهای دینی در بین دانشجویان»؛ فصلنامۀ مطالعات ملی؛ سال 8، ش2، ص 1 تا 20.

  1. فروتن، یعقوب (1392)؛ «استراتژی جامعه‌پذیری دینی در ایران»؛ فصلنامۀ مطالعات ملی؛ سال 14، ش 53، ص 73 تا 96.
  2. کیان، مریم (1394)؛ «تبیین ابعاد تربیت کودک در نظام خانواده از دیدگاه اسلام»؛ فصلنامۀ اخلاق؛ ش 2 (18)، ص 9 تا 35.
  3. گنجی، محمد (1383)؛ «تبیین وضعیت دینداری دانشجویان دانشگاه اصفهان»؛ پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد (چاپ شده)، دانشگاه اصفهان.

17. محمدی، بیوک (1387)؛ درآمدی بر روش تحقیق کیفی؛ تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.

آمار
تعداد مشاهده مقاله: 82
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 88
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.