• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
فصلنامه علمی ـ ترویجی اخلاق
arrow مقالات آماده انتشار
arrow شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 15 (1398)
دوره دوره 14 (1397)
دوره دوره 13 (1396)
دوره دوره 12 (1395)
دوره دوره 11 (1394)
دوره دوره 10 (1393)
دوره دوره 9 (1392)
دوره دوره 8 (1391)
دوره دوره 7 (1390)
شماره شماره 26
شماره شماره 25
شماره شماره 24
شماره شماره 23
دوره دوره 6 (1389)
دوره دوره 5 (1388)
دوره دوره 4 (1387)
دوره دوره 3 (1386)
دوره دوره 2 (1385)
دوره دوره 1 (1384)
شاملی, نصرالله. (1390). بازسازی قضایای اخلاقی در حکمت متعالیه. فصلنامه علمی ـ ترویجی اخلاق, 7(23), 2-40. doi: 10.22081/jare.2018.49809.1170
نصرالله شاملی. "بازسازی قضایای اخلاقی در حکمت متعالیه". فصلنامه علمی ـ ترویجی اخلاق, 7, 23, 1390, 2-40. doi: 10.22081/jare.2018.49809.1170
شاملی, نصرالله. (1390). 'بازسازی قضایای اخلاقی در حکمت متعالیه', فصلنامه علمی ـ ترویجی اخلاق, 7(23), pp. 2-40. doi: 10.22081/jare.2018.49809.1170
شاملی, نصرالله. بازسازی قضایای اخلاقی در حکمت متعالیه. فصلنامه علمی ـ ترویجی اخلاق, 1390; 7(23): 2-40. doi: 10.22081/jare.2018.49809.1170

بازسازی قضایای اخلاقی در حکمت متعالیه

مقاله 2، دوره 7، شماره 23، بهار 1390، صفحه 2-40  XML اصل مقاله (369.09 K)
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jare.2018.49809.1170
نویسنده
نصرالله شاملی email
استاد و پژوهشگر حوزه و عضو هیأت علمى گروه ادبیات عرب دانشگاه اصفهان
تاریخ دریافت: 26 دی 1396،  تاریخ پذیرش: 26 دی 1396 
چکیده
یکى از ویژگى‏هاى حکمت متعالیه ملاصدرا اعتماد بر منطق عقل و استفاده از دستاوردهاى شهودى عقلانى متکلمان و عارفان است، به همین سبب سلسله مباحث عمیقى در قضایاى اخلاقى و فلسفه‏ى اخلاق از جانب متکلمان اسلامى پیرامون قضایاى منطقى در گرفته است که اصلى‏ترین آنها در ارتباط با حسن و قبح عقلى یا شرعى است.
شخصیت‏هاى اندیشمندى نظیر خواجه نصیرالدین طوسى، ملاعلى قوشجى، عبدالرزاق لاهیجى و علامه حلى و ده‏ها متفکّر دیگر در جریان بوده‏اند که در ارتباط با این قضیه داد سخن داده‏اند.
همچنین ملاصدرا در حکمت متعالیه بزرگ‏ترین نظریه‏پرداز حکیم قرن یازدهم سعى کرده است آن دسته از قضایاى منطقى را که به نظر برخى متفکران پیشین موجب ابهام و تناقض در آنهاست حل نماید. او با بیان فرق میان حمل اولى ذاتى و حمل شایع صناعى به این ابهامات خاتمه داد و توانست حوزه‏ى بحث‏هاى چندى و چگونگى و چسانى را که از مقوله‏ى «استى‏ها» است از حوزه‏ى شناخت فلسفه که از مقوله‏ى «هستى‏ها» است بیرون نماید.
ما در این مقاله ضمن بیان نظرات منطقى متکلمان در بحث‏هاى قضایاى اخلاقى، به تبیین نظر ملاصدرا پرداخته و بر این باوریم که صدر المتألهین با اشکال حمل قضایا به دو صورت ذاتى و شایع صناعى به بازسازى قضایاى اخلاقى در حوزه‏ى فلسفه‏ى اخلاق پرداخته است.
کلیدواژه‌ها
حکمت متعالیه؛ صدرا؛ منطق صدرایی؛ فلسفه اخلاق؛ شهودی؛ عقلانی
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 40
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 45
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

 Creative Commons License

https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/

Journal Management System. Designed by sinaweb.