چارچوبی برای حفظ امنیت و پیشگیری از نقض حریم خصوصی اطلاعات دیجیتال کاربران در صنعت دیجیتال پس از مرگ و مسائل اخلاقی آن

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه الزهرا

2 دانشگاه الزهراء

10.22081/jare.2020.57116.1509

چکیده

عصر دیجیتال با تکیه بر فناوری­های اطلاعاتی فرصت حضور افراد و آثار آن‌ها را در اینترنت و شبکه­های اجتماعی فراهم آورده است. حجم زیادی از فضای وب را اطلاعات کاربرانی اشغال کرده که از دنیا رفته‌اند. شرکت­های استارت­آپ تجاری با هدف کسب درآمد به کسب و کاری با عنوان صنعت زندگی دیجیتال پس از مرگ (DAI) روی آورده‌اند. هدف از این مقاله معرفی صنعت دیجیتال پس از مرگ و تبیین ضرورت تدوین چارچوب اخلاقی برای این صنعت است. روش پژوهش حاضر سندی یا کتابخانه­ای و متکی به رویکرد تحلیل مفهومی است. بر اساس یافته­های پژوهش، صنعت زندگی دیجیتال پس از مرگ، چهار دسته از خدمات پس از مرگ را در بر می­گیرد: 1- خدمات مدیریت اطلاعاتی 2- خدمات پیام­رسان پس از مرگ 3- خدمات یادبود و گرامی‌داشت آنلاین 4 - خدمات خلق دوباره. حفظ یا حذف کاربران در فضای دیجیتال به سیاست­ها و چارچوب اخلاقی ویژه­ای نیاز دارد که این شرکت­ها برای تضمین شأن و کرامت انسانی، حریم خصوصی و دیگر مسائل مرتبط اخلاقی باید این چارچوب‌ها را در نظر بگیرند. توسعه و رشد بقایای دیجیتال پس از مرگ در شبکه­های اجتماعی مسائل و مشکلات اخلاقی پیچیده­ای را پدید می‌آورد که به بررسی دقیق نیاز دارند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Framework for Maintaining Security and Prevention of infringement of users' digital information privacy in the post-mortem digital industry and its ethical challenges

نویسندگان [English]

  • nahid khoshian 1
  • Saeed Rezai Sharifabadi 2
1 Alzahra University
2 Alzahra University
چکیده [English]

Digital age has relied on information technologies to provide opportunity for presence of people and information products on the Internet and social networks. The deaths of users will take up a lot of web space. Business start-up companies aiming to make money, doing business with the title of the posthumous digital industry (DIA). The purpose of this article is to describe the digital industry after death and its services and to explain the need for an ethical framework for this industry. The present research is a documentary or library document and a conceptual analysis approach has been used for the study. Based on the research findings DIA means the digital afterlife industry, covering the following four groups of afterlife services: 1. Information management services 2. Posthumous Messaging Services 3. Online memorial services 4. Recreational services. Start-up companies Enhances the continuity of life after death in the digital space. Maintaining or deleting users in the digital space requires specific policies and ethical frameworks from these companies to ensure their human dignity, privacy and other ethical issues. Development and growth of post-mortem digital debris on social media raises complex ethical issues that need careful scrutiny.

کلیدواژه‌ها [English]

  • post-mortem digital industry
  • Business start-up companies
  • life after death
  • Ethical Framework
 

 

  1.  Boeters, B;  Bläser, C;  Brown, M &  Baroud, R. (2018). Data after Death: Shaping Our Human Identity and the Construction of the Self through Our Digital Footprint. Available at: https://mastersofmedia.hum.uva.nl/blog/2018/10/18/data-after-death-shaping-our-human-identity-and-the-construction-of-the-self-through-our-digital-footprint
  2. Brubaker, JR; Hayes, GR & Dourish, P. (2013). Beyond the Grave: Facebook as a Site for the Expansion of Death and Mourning. The Information Society, 29(3): 152-163. 
  3. Buben, A. (2015). Technology of the Dead: Objects of Loving Remembrance or Replaceable Resources? Philosophical Papers, 44(1):15-37.
  4. Carroll, E & Romano, J. (2011). Your digital afterlife: When Facebook, Flickr and Twitter are your estate, what’s your legacy? London: Pearson Education. Kindle version. Available at http://amazon.com
  5. Connor, J. (2010). Digital life after death: The issue of planning for a person’s digital assets after death. Texas Tech Estate Planning & Community Property Law Journal.1(2): 54-73. Available at http://papers.ssrn.com/abstract=1811044
  6. Eisenberg, A. (2013). Bequeathing the keys to your digital afterlife. New York Times Magazine. 1(6): 73-99. Available at http://www.nytimes.com/2013/05/26/technology/estate-planning-is-important-for-your-online-assets-too.html.
  7.  Kaleem, J. (2013). End Of Life Tech Companies Grow With Changes In Death Traditions. Available at: at http://www.huffingtonpost.com/2012/12/07/death-facebook-dead-profiles_n_2245397.html.
  8. Kasket, E. (2012). Being-Towards –Death in the Digital Age. Existential Analysis: Journal of the Society for Existential Analysis. 23(2): 105-118.
  9. Little, C. (2018). Digital afterlife industry should be regulated. Journal of Science & tech.  2(5): 17-42. Available at: http://www.thecourieronline.co.uk/digital-afterlife-industry-should-be-regulated.
  10. Massimi, M & Charise, A. (2009). Dying, death, and mortality: Towards thanatosensitivity in HCI. Proceedings of the 27th International Conference on Human Factors in Computing Systems, Extended Abstracts Volume. pp: 20459-20468
    DOI: 10.1145/1520340.1520349.
  11.  Matei, A. (2017). New technology is forcing us to confront the ethics of bringing people back from the dead. Available at: https://qz.com/896207/death-technology-will-allow-grieving-people-to-bring-back-their-loved-ones-from-the-dead-digitally
  12. Mauer, J. (2013). Risks in Digital Identity After Death. Available at: https://anniesearle.com/webservices/Documents/ResearchNotes/ASA_Research_Note_RisksinDigitalIdentityAfterDeath_July2013.pdf.
  13. Ohman, C & Floridi, L. (2017). The Political Economy of Death in the Age of Information: A Critical Approach to the Digital Afterlife Industry. Minds and Machines, 27(4): 662-639.
  14. Ohman, C & Floridi, L. (2018). An ethical framework for the digital afterlife industry. Nature Human Behavior. 1(5): 10-25.  Available at https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3172038
  15. Öhman, C & Watson, D. (2019). Are the Dead Taking Over Facebook? A Big Data Approach to the Future of Death Online. Available at: https://www.researchgate.net/publication/328826140_Are_the_Dead_Taking_Over_Facebook_A_Big_Data_Approach_to_the_Future_of_Death_Online.
  16. Savin-Baden, M & Burden, D. (2018). Digital Immortality and Virtual Humans. Postdigital Science and Education, 1(1): 87-103.
  17. Stokes, PA. (2014). Digital Remains: Ethical Preservation, Disposal And Reuse Of Online Artefacts Of The Dead. Available at: http://www.patrickstokes.com/wp-content/uploads/NSWLRC-Submission.pdf.
  18. Whitney, P. ( 2011). LOLing at tragedy: Facebook trolls, memorial pages and resistance to grief online. First Monday, 16 (12): 93-115.
  19. Wright, N. (2014). Death and the Internet: The implications of the digital afterlife. First Monday, 19(6): 43-66.