قرآن و شاخص‌های اخلاقی مدیریت رسانه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

چکیده

«قرآن کریم» مهم‌ترین رسانۀ الهی است که با مدیریت و نقش‌آفرینی پیامبر عزیز اسلام (ص) توانسته است حدود یک‌چهارم جمعیت دنیا را مجذوب خود کند و بسیاری ازآنان را به سر منزل مقصود رهنمون شود. یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت رسول اسلام (ص) در بهره‌برداری صحیح از این رسانۀ آسمانی وکتاب زندگی، برخورداری آن حضرت از ویژگی‌های اخلاقی بوده است. اگراین ویژگی‌ها در مسئولان و اصحاب‌رسانه‌های کشور نهادینه گردد، به‌یقین تحولی عظیم در هدایت مردم به‌سوی ارزش‌های الهی رخ می‌دهد. در این پژوهش تلاش شده است با روش توصیفی-تحلیلی و با بهره‌گیری از آموزه‌های قرآن کریم، مهم‌ترین ویژگی‌های اخلاقی پیامبر اسلام (ص) همچون ایمان، اخلاص، توکل، امانت‌داری، امیدواری به هدایت مردم، خوش‌زبانی، خوش‌اخلاقی، شرح صدر، بردباری، دلسوزی، مهربانی، تواضع، عفو و گذشت، از قرآن کریم استخراج و بررسی شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Quran and Ethical Indicators of Media Management

نویسنده [English]

  • EIsa EIsazadeh
چکیده [English]

 
The “Holy Quran” is the most important divine media that, with the management and role of the Holy Prophet of Islam (PBUH), has been able to fascinate about a quarter of the world's population and lead many of them to their destination. One of the most important factors for the success of the Holy Prophet of Islam (PBUH) in the correct use of this heavenly medium and the book of life, is that he has moral characteristics that if these characteristics are observed in the management of our country's media, we can certainly see It was a great change in guiding people towards divine values. In the present research, an attempt has been made to use descriptive-analytical method, and using the teachings of the Holy Quran, the most important moral characteristics of the great Prophet of Islam (PBUH) such as faith, sincerity, trust, trustworthiness, the hope of guiding people, eloquence, good morals, expand of breast, patience, compassion, kindness, humility, forgiveness, should be extracted from the Holy Quran and examined.

کلیدواژه‌ها [English]

  • ethics
  • Quran
  • media management
  • faith
  • trust
  • sincerity
  1.  ‎بابویه، محمد بن علی (1362)، الخصال، قم: جامعه مدرسین.
  2. ______________  (1382)، معانی الاخبار، قم: انتشارات جامعه مدرسین.
  3. ابن‎ سیدالناس، (1414ق)، عیون الاثر، بیروت: دار التعلیم.
  4. ابن‎ شعبه حرانی (1404ق)، تحفالعقول، قم: جامعه مدرسین.
  5. ابن‎ مسکویه، احمد (1381)، تهذیب الاخلاق، تهران: اساطیر.
  6. ابن‎ منظور، محمد (1414ق)، لسان العرب، بیروت: دار الفکر.
  7. ابونعیم اصفهانی (1412ق)، دلایل النبوه، بیروت: دار النفائس.
  8. جمعی از نویسندگان (1386)، اخلاق کاربردی، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
  9. حر عاملی، محمد بن ‎حسن (1414ق)، وسائل‏الشیعه، قم: مؤسسه آل‎البیت.
  10. خمینی، روح‎الله (1372)، صحیفه نور، تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
  11. راغب اصفهانی، حسین (1424ق)، المفردات فی غریب الفاظ القرآن، قم: ذوی‌القربی.
  12. شهرآشوب مازندرانی، محمد (1379)، المناقب، قم: علامه.
  13. طباطبایی، سید محمد‎حسین (1379)، تفسیرالمیزان، قم: دفتر نشر اسلامی.
  14. ________________ (1381)، سنن النبی، تهران: پیام آزادی.
  15. طبرسی، فضل‎ بن‎ حسن (1372)، مجمع البیان، تهران: ناصرخسرو.
  16. عمید، حسن (1389)، فرهنگ عمید، تهران: امیرکبیر.
  17. فولادی، محمد (1389)، «اخلاق و رسانه»، معرفت اخلاقی، سال اول، ش3، ص119-143.
  18. فیض کاشانی، مرتضی (1387)، الحقایق، ترجمۀ عبدالله غفرانی خراسانی، تهران: مدرسه عالی شهید مطهری.
  19. کلینی، محمد بن ‎یعقوب (1410ق)، الکافی، تهران: دار الکتب الاسلامیه.
  20. ماهر، فرهاد (1376)، روانشناسی اجتماعی کاربردی، تهران: مؤسسه انتشارات.
  21. مجلسی، محمدباقر (1403ق)، بحارالانوار، بیروت: مؤسسه الوفاء.
  22. مکارم شیرازی، ناصر (1371)، تفسیر نمونه، تهران: دار الکتب الاسلامیه.
  23. نراقی، ملا مهدی (1383)، جامع السادات، قم: اسماعیلیان.

وبگاه:

  1. پایگاه اطلاع‎رسانی دفتر مقام معظم رهبری.
دوره 16، شماره 39 - شماره پیاپی 61
ویژه نامه اخلاق رسانه ، به سفارش میز اخلاق قطب اخلاق ، خانواده و سبک زندگی
آذر 1399
صفحه 67-86
  • تاریخ دریافت: 02 مهر 1399
  • تاریخ بازنگری: 03 آبان 1399
  • تاریخ پذیرش: 15 آذر 1399