طراحی و اعتباریابی مدل دانشگاه‌ فضیلت‌مدار (رویکرد آمیخته)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

2 استاد، گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

3 دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

4 استاد گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

10.22081/jare.2024.69480.1934

چکیده

دانشگاه‌ها نقش اساسی درتوسعه و پیشرفت کشور دارند و جهت رسیدن دانشگاه‌ها به اهداف بلندمدت و آرمانی‌خود،لازم است مدلی برای دانشگاه فضیلت‌مدار طراحی و اعتباریابی شود.پژوهش حاضر باهدف طراحی و اعتباریابی مدل دانشگاه‌ فضیلت‌مدار انجام گرفت.روش این پژوهش از نوع آمیخته(کیفی-کمی) است.دربخش‌کیفی،جامعه پژوهش شامل‌مقالاتی بودند که درزمینه دانشگاه فضیلت‌مدار بین سال‌های 1403-1392شمسی برای مطالعات‌داخلی و بین سال‌های 2023-2007 میلادی برای مطالعات خارجی چاپ شده بودند. تعداد 48مقاله برای تحلیل نهایی انتخاب شد.دربخش‌کمی، جامعه آماری شامل دانشجویان علوم‌انسانی شهر اردبیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری که از طریق فرمول کوکران تعداد 281نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده برای نمونه آماری انتخاب شدند.دربخش کیفی از ابزار هفت مرحله‌ای سندلوسکی و بارسو(2007) و دربخش‌کمی از پرسشنامه محقق‌ساخته استفاده شد. یافته‌های پژوهش بیانگر شناسایی 61شاخص مدل دانشگاه فضیلت‌مدار در قالب 7مولفه شامل عوامل‌مدیریتی و راهبری، روابط‌گروهی و میان‌سازمانی، عوامل فردمحور فضیلت‌مداری، توفیق‌طلبی و پژوهش‌محوری، عوامل ساختارمحور در ارتقای فضیلت‌مداری، فرهنگ سازی فضیلت‌مدارانه و فضیلت‌مداری تعامل‌محور بود.اعتبار الگوی طراحی شده با استفاده از نرم افزار SmartPls3 ازطریق‌تحلیل‌عاملی مورد سنجش و تایید قرارگرفت.نتایج این مطالعه‌می‌تواند به‌مسئولان ومدیران‌آموزش‌عالی درشناسایی ویژگی‌های دانشگاه فضیلت‌مدار و توسعه فضیلت‌مداری در دانشگاه‌ها و اثربخشی آن کمک کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Designing and validating the model of a virtue-oriented university (mixed approach)

نویسندگان [English]

  • Mehdi Mosleh Germi 1
  • Adel Zahed Babolan 2
  • Hossein Tagavi Qarabulagh 3
  • Ali kaleghkhah 4
1 PhD in Educational administration, University of Mohaghegh Ardabili , Ardabil, Iran
2 Professor, Department of Educational Sciences, University of Mohaghegh Ardabili , Ardabil, Iran
3 Associate Professor, Department of Educational Sciences, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
4 Professor, Department of Educational Sciences, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
چکیده [English]

Universities play an essential role in the development and progress of the country, and in order for universities to achieve their long-term and ideal goals, it is necessary to design and validate a model for a virtuous university.The current research was conducted with the aim of designing and validating the model of virtue-oriented university.The method of this research is mixed (qualitative-quantitative). In the qualitative part, the research community included the articles that were published in the field of Fazhele Madar University between 1392-1403 Shamsi for internal studies and between 2007-2023 AD for external studies. 48 articles were selected for final analysis. In the quantitative part, the statistical population includes humanities students of Ardabil city in master's and doctorate degrees, 281 people were selected for the statistical sample through the Cochran formula by simple random sampling. In the qualitative section, the seven-step tool of Sandelowski and Barso (2007) was used, and in the quantitative section, a researcher-made questionnaire was used.The findings of the research indicated the identification of 61 indicators of the virtue-oriented university model in the form of 7 components, including management and leadership factors, group and inter-organizational relations, virtue-oriented person-oriented factors, success-oriented and research-oriented factors, structure-oriented factors in promoting virtue-oriented culture, virtue-oriented culture and interaction-oriented virtue-oriented factors.The validity of the model designed using SmartPls3 software was measured and confirmed through factor analysis.The results of this study can help higher education officials and managers in identifying the characteristics of virtue-oriented universities and the development of virtue-oriented universities and its effectiveness.

کلیدواژه‌ها [English]

  • university
  • virtue-oriented university
  • virtue-oriented
  • mixed research
  • Design and validation
  1. منابع

    1. قرآن کریم.
    2. نهج البلاغه.
    3. اترک، حسین (1393)، «اخلاق کاربردی؛ معنا و مفهوم»، چهارمین همایش ملی اخلاق: اخلاق و آداب زندگی، دانشگاه زنجان.
    4. بنده‌مرادی، سارا، عادل زاهد بابلان، مهدی معینی‌کیا و تقی اکبری (1400)، «نقش فضیلت سازمانی در آموزش»، دومین همایش ملی مدرسۀ آینده، اردبیل.
    5. ثابتی‌پور، علیرضا و مرتضی رضایی (1402)، «بررسی فضایل معرفتی از منظر معرفت‌شناسان فضیلت‌گرا»، ماهنامۀ معرفت، دوره32، ش4 (پیاپی307)، ص53-61.
    6. حبیبی، آرش و راحله جلال‌نیا (1402)، حداقل مربعات جزئی، تهران: نارون.
    7. جهانی، جعفر، حمزه قطب‌دین، رحمت‌الله مرزوقی، مهدی محمدی و قاسم سلیمی (1400). «طراحی و اعتباریابی مقیاس رهبری فضیلت‌محور در آموزش‌ عالی ‌ایران»، رهیافتی نو در مدیریت آموزشی ایران، دوره12، ش4، ص130-145.
    8. حسین‌پور، احسان، حمیدرضا معتمد و پری مشایخ (1400)، «ارائۀ مدل فضیلت سازمانی براساس آموزه‌های اسلامی»، جامعهشناسی آموزشوپرورش، دوره7، ش1، ص144-159.
    9. خوشبخت، پوران (1401). «بررسی نقش رهبری فضیلت‌مدار بر رضایت شغلی کارکنان»، یازدهمین کنفرانس بین‌المللی پژوهش‌های نوین در مدیریت، اقتصاد، حسابداری و بانکداری. گرجستان، تفلیس.
    10. دهقانی‌زاده، مرضیه، حسن‌رضا زین‌آبادی، حمیدرضا آراسته و عبدالرحیم نوه‌ابراهیم (1400)، «طراحی و تبیین الگوی پیامدهای دانشگاه به‌عنوان سازمان فضیلتی؛ مورد مطالعه: دانشگاه‌های دولتی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری استان یزد»، رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، دوره12، ش2، ص54-75.
    11. دهقانی فیروزآبادی، وحید و مهدی علیزاده (1398)، «تبیین وحیانی از اخلاق فضیلت به روایت قرآن کریم»، ‏اخلاق وحیانی، دوره9، ش2، ص27-58.‏
    12. غفاری، ابوالفضل و ملیحه رجایی (1396)، «بررسی مبانی فلسفی و روان‌شناختی برنامه‌های درسی انسان‌گرا و جایگاه این برنامه در نظام اسلامی»، علوم تربیتی از دیدگاه اسلام، دوره3، ش4، ص111-135.
    13. قموشی، زهرا و جواد پورکریمی (1398)، «فضیلت سازمانی: رویکردی سازمانی به اخلاق (دانشگاه فضیلت‌محور)»، مجموعه مقالات دومین همایش ملی دانشگاه اخلاق‌مدار، دانشگاه تهران، ص495-533.
    14. کرمان، الهام، آیلین وکیلی، زهرا قاسمی‌آذر و فاطمه جعفری‌کلیبر (1400)، «فضیلت اخلاق و اخلاق‌مداری برای هم»، پنجمین کنفرانس بین المللی مطالعات جهانی در علوم تربیتی، روانشناسی و مشاوره، تهران.
    15. مرادی، لیلا، سیدمحمد امیری و محبوبه خراسانی (1397)، «بررسی تطبیقی اخلاق ‌کاربردی در صحیفۀ سجادیه و بوستان سعدی»، پژوهش‌های اخلاقی، س9، ش4، ص297-314.
    16. مروارید، جعفر، جواد رقوی و زهرا حسینی (1400)، «سازگاری نظریۀ فضیلت‌گرایی با اخلاق دینی»، پژوهش‌های اخلاقی، دوره11، ش3، ص219-236.
    17. مریدی، فرزانه، زلفا حق‌گویان و نفیسه اسکندری (1400)، «طراحی مدلی برای فضیلت سازمانی»، اولین کنفرانس بین‌المللی آزمایشگاه مدیریت و رویکردهای نوآورانه در مدیریت و اقتصاد، تهران.
    18. مصلح ‌گرمی، مهدی، عادل زاهد بابلان، حسین تقوی و علی خالق‌خواه (1403)، «کاربرد اخلاق در شکل‌گیری دانشگاه فضیلت‌مدار»، فصلنامۀ مطالعات اخلاق‌کاربردی، دوره20، ش6، ص11-39.
    19. نوری، مختار (1399)، «بررسی ابعاد و ضرورت‌های جامعۀ فضیلتمند در ایران امروز»، پژوهشنامۀ علومسیاسی، دوره16، ش1، ص191-220.
    20. یزدانی، حمیدرضا، شهرام حافظی و عبدالخالق غلامی (1399). «طراحی الگوی اثر‌بخش سازمان‌های فضیلت‌گرا»، مطالعات ‏مدیریت بهبود و تحول، دوره29، ش98، ص57-83
    21. Abela, A. V., & Murphy, P. E. (2008). “Marketing with integrity: Ethics and the service-dominant logic for marketing”. Journal of the Academy of Marketing Science, 36(1), p. 39–53
    22. Alves, H., Mainardes, E. W., & Raposo, M. (2010). “A relationship approach to higher education ‎institution stakeholder management”. Tertiary Education and Management, 16(1), p. 159-181.
    23. Barber , K., Kopf, D. A. & Peltier, J. W. (2023). “The effects of profit-maximization on ethical ‎climate in higher education: a qualitative study utilizing neutralization theory”. Journal of ‎Marketing for Higher Education, 14(3), p. 1-20.
    24. Brant, J., Lamb, M., Burdett, E., & Brooks, E. (2020). “Cultivating virtue in postgraduates: An empirical study of the Oxford Global Leadership Initiative”. Journal of Moral Education, 49(4), p.415-435
    25. Brooks, E., Brant, J. & Lamb, M. (2019). “How can universities cultivate leaders of character? Insights from a leadership and character development program at the University of Oxford”. International Journal of Ethics Education, 4, p. 167–182.
    26. Carr, D. (2023). “The Hazards of Role Modelling for the Education of Moral and/or Virtuous Character”. Philosophical Inquiry in Education, 30(1), p. 68-79.
    27. Carr, D. (2017). “Virtue and character in higher education”. British Journal of Educational Studies, 65(1), p.109-124.
    28. Essien, E. E. & Anyadighibe, J. A. (2022). "Public university workers' perception of instrumental ‎ethical ‎work climate: an exploratory study based on demographic variables". International ‎Journal of ‎Educational Management, 36(7), p. 1394-‎‎
    29. Essien, E. E., Ezekiel, M. S., & Amadi, C. (2020). “Perception Of Instrumental Ethical Work Climates By ‎Public University Employees: A Demographic Analysis. Integrating Sustainability Into Management ‎Education In Africa: Issues, Strategies And Perspectives”, International ‎Journal of ‎Educational Management, 36(7), p. 436-437.
    30. Fithriyah, I., Afandi, A. & Hasanah, I. (2021). “Religious Character Education Model Based On Local Wisdom In The Era Of Disruption 4.0 At MTs Baiturrahmah Pamekasan”. FIKROTUNA: Jurnal Pendidikan dan Manajemen Islam, 14 (02), p. 2057-2073.
    31. Fossen, M., Burns, J. P., Lickona, T. & Schatz, L. (2022). “Teaching virtue virtually:can the virtue of tolerance of diversity of conscience be taught online?”. Journal of Moral Education, 51 (4), p. 535-553.
    32. George, A. J. & Rose, S. (2023). “Ethical decision-making: Virtues for senior leadership in higher education”. Management in Education, 3(1) ,p. 1-5.
    33. Gibbs, P., & Dean, A. (2015). ”Do higher education institutes communicate trust well?”. Journal of Marketing for Higher Education, 25(2), p.155-170.
    34. Gibbs, P. (2011). “An Aristotelian model for ethical higher education marketing: The role of practical ‎wisdom”. Journal of Marketing for Higher Education, 21(2), p. 203-214.‎
    35. Gonzalez, J., Fernandez Espinosa,V. & Ortiz de Montellano, S. (2023). “Avirtue-based model of leadership education”. Journal of Moral Education, 11(2), p. 1-17.
    36. Hall, Randolph W. (2020). “Creating the Innovative University”. Technology and Innovation, 21, p. 1-‎‎
    37. Harrison, T. & Laco, D. (2022). “Where’s the character education in online higher education? Constructivism, virtue ethics and roles of online educators”. E-Learning and Digital Media, 19 (6), p. 555-573.
    38. Huempfner, L., & Kopf, D. A. (2017). “Using stakeholder marketing and social responsibility for ‎new product development in higher education: A business Spanish model”. Journal of Marketing ‎for Higher Education, 27(2), p. 251-273.
    39. Khotimah, N., Alnemari, K., Normuslim, N., Muzalifah, M. & Muslimah, M. (2022). “Leadership And Islamic Economic Education Management”. In Proceedings of Palangka Raya International and National Conference on Islamic Studies (PINCIS), 2(1), p. 27-45
    40. Kristjansson, K. (2019). Flourishing as the aim of education: A neo-Aristotelian view. Routledge.
    41. Lamb, M., Brant, J. & Brooks, E. (2021). “How is virtue cultivated?”. Journal of Character Education, 17(1), p. 1-50.
    42. Lee, J. K. (2022). “Is the Achievement of Moral Character the Ultimate Goal of Higher Education?”. ERIC, Online Submission, 3(14), p. 1-137.
    43. Meyer, M. & Hühn, M. P. (2020). "Positive ‎language and virtuous leadership: walking the ‎talk". Management Research, Vol. 18, No. 3, pp. ‎‎263-284.
    44. Moore, G. (2007). “Managing ethics in higher education: implementing a code or embedding ‎virtue?”. Business Ethics: A European Review, 15(4), p. 407-418.‎
    45. Muhammad, A. R., Suhaimi, S., Zulfikar, T., Sulaiman, S., & Masrizal, M. (2021). “Integration of Character Education Based on Local Culture through Online Learning in Madras Ahaliyah”. Cypriot Journal of Educational Sciences, 16(6), p. 3293-3304.
    46. Orona, G. A. (2021). “Gotta know why! Preliminary evidence supporting a theory of virtue learning as applied to intellectual curiosity”. Theory and Research in Education, 19(3), p. 279-295.
    47. Panarina, M. M. & Fonotova, O. V. (2021). “University codes of ethics: Legal nature and regulatory effect”. RUDN Journal of Law, 25(2), p. 414-433.
    48. Rosyad, A. M. (2020). “Internalization of character education based on Islamic values to students at SMK Muhammadiyah Juntinyuat”. In Islam in World Perspectives Symposium, 1(1), p. 273-285.
    49. Russell, D. C. (2013). The Cambridge companion to virtue ethics. Ed. 12. Cambridge University Press.‎
    50. Saifullah, I., Warul, W., Sulaiman, S., Masrizal, A., & Imran, M. (2020). “Construction of mental revolution through state islamic higher education in indonesia”. Utopia Y Praxis Latinoamericana, 25(6), p. 81-89.
    51. Sandelowski, M., & Barroso, J. (2007). Handbook for synthesizing qualitative research. Springer publishing company, ‏New York.
    52. Sison, A. J. G., Beabout, G. R. & Ferrero, I. (Eds.) (2020). Handbook of virtue ethics in business and ‎management (Vol. 1). New York: Springer.‎
    53. Slote, M. (2023). Agent-based virtue ethics. In Philosophical Essays East and West: Agent-Based Virtue ‎Ethics and other topics at the intersection of Chinese thought and Western analytic philosophy (pp. 83-95). ‎Cham: Springer Nature Switzerland.‎
    54. Warter, I. & Warter, L. (2019). “European Values and Higher Education. Ethical Challenges”. Scientific Annals of “Alexandru Ioan Cuza” University of Iasi Political Science, 14(1), p. 25-41.
    55. Wall, A. F., Hursh, D., & Rodgers III, J. W. (2014). “Assessment for whom: Repositioning higher ‎education assessment as an ethical and value-focused social practice”. Research & Practice in ‎Assessment, 9(1), p. 5-17.‎
    56. White, J. (2016). “Moral education and education in altruism: Two replies to Michael ‎hand”. Journal of Philosophy of Education, 50(3), p. 448–460.