عصری سازی شاخصه های اخلاق مدارا در گفت و گو با نسل z بر مبنای مناظرات اعتقادی امام رضا علیه السلام

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه آموزش معارف اسلامی دانشگاه فرهنگیان تهران ایران

2 گروه آموزش علوم تجربی دانشگاه فرهنگیان تهران ایران

10.22081/jare.2024.69454.1931

چکیده

رفق و مدارا یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های تربیت، به خصوص تربیت دینی و اعتقادی است. نسل جوان امروز (نسل z و نسل α) که در هجوم اندیشه‌ها و شبهات انحرافی به خصوص از طریق فضای مجازی می باشد، بیش از هر زمان دیگری به شیوه‌های نوین و درست تربیت اعتقادی و دینی نیاز دارند. با نگاهی به زندگی ائمه (ع) می توانیم مشابه وضعیت امروز را در زمان امام رضا (ع) بیابیم و با الگوگیری از ایشان در جهت یافتن شیوه درست تعلیم و تربیت عبادی بکوشیم. نکته‌ای که در سیره امام رضا (ع) به چشم می‌خورد، مناظرات بسیار مفید و کارآمد ایشان است که می‌توان از آن ها به عنوان نمونه کاملی از تربیت درست عبادی یاد کرد. در این پژوهش ما شاخصه رفق و مدارا را در مناظرات ایشان بررسی نموده و تلاش کردیم راهبردهای ایشان را با شرایط و وضعیت موجود تطبیق دهیم و راهکارهای نوین را با الگوگیری از سیره رضوی ارائه کنیم. مهمترین شاخصه های عصری سازی مناظرات اعتقادی امام رضا (ع) با توجه به ویژگی های نسل نوین عبارتند از: بیان آزادانه عقاید و احساسات شخصی و تمایل به گفت و گو، محترم شدن عقاید و حقوق دیگر انسان ها، مورد اعتماد واقع شدن و تعهد به اصول اخلاقی.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Modernizing the characteristics of tolerance ethics in the religious debates of Imam Reza .

نویسندگان [English]

  • ALIYYEH rezadad 1
  • mina khaluyan 2
1 farhangian un
2 farhangian un
چکیده [English]

Friendship and tolerance is one of the most important characteristics of education, especially religious education. Today's young generation (Generation Z and Generation α), who are inundated with deviant thoughts and doubts, especially through virtual space, need new and correct methods of belief and religious education more than ever. By looking at the lives of Imams (a.s.), we can find a similar situation to today's situation at the time of Imam Reza (a.s.) and try to find the right way of religious education by following his example. One thing that can be seen in the biography of Imam Reza (a.s.) is his very useful and efficient debates, which can be mentioned as a perfect example of correct religious education. In this research, we examined the friendship and tolerance index in his debates and tried to adapt his strategies to the existing conditions and present new solutions based on Razavi's life. The most important features of modernizing Imam Reza's religious debates according to the characteristics of the new generation are: freely expressing personal opinions and feelings and willingness to talk, respecting the opinions and rights of other people, being trusted and committed to moral principles

کلیدواژه‌ها [English]

  • Imam Reza (AS)
  • religious education
  • modernization
  • tolerance
  • Z generation
  1. منابع

    1. قرآن کریم.
    2. ابن‌بابویه، محمد بن علی (1404ق)، عیون اخبار الرضا(ع)، بیروت: مؤسسة الاعلمی للمطبوعات.
    3. ابن‌فارس، احمد بن فارس (1979م)، معجم مقاییس اللغه، بیروت: دار الفکر.
    4. ابن‌منظور، محمد بن مکرم (1375)، لسان العرب، بیروت: دار صادر.
    5. اسعسی، مجید (1402)، «نسل ضد (Z) چگونه می‌اندیشد؟»، تحقیقات راهبردی در تعلیم و آموزشوپرورش، دوره1، ش7، ص311-321.
    6. اعرافی، علیرضا و سیدنقی موسوی (1392)، «تربیت اعتقادی فرزندان از منظر فقه»، فقه، س20، ش2 (پیاپی76)، ص48-70.
    7. اناری، آسیه و رضوان اناری (1400)، راهنمای جامع فرزندپروری در دوران نوجوانی، تهران: یاسما.
    8. پیشوایی، مهدی (1375)، سیرۀ پیشوایان، قم: مؤسسۀ تعلیماتی و تحقیقاتی امام‌صادق(ع).
    9. دهخدا، علی‌اکبر (1377)، لغت‌نامه، تهران: مؤسسۀ دهخدا.
    10. راغب اصفهانی، احمد بن حسین (1412ق)، المفردات فی غریب القرآن، بیروت: دار القلم.
    11. رضاداد، علیّه، منیره صالحی و مهسا موسوی (1400)، «تحلیل محتوای انواع بازی و بازی‌وارسازی (گیمیفیکیشن) در کتاب‌های درسی قرآن و دینی دورۀ ابتدایی و محتوای رسمی این دروس در اپلیکیشن شاد»، مسائل کاربردی تعلیموتربیت اسلامی، دوره6، ش3، ص7-36.
    12. رفیعی، ناصر (1401)، «عصری‌سازی سیره و سبک زندگی معصومان(ع)»، دین و سیاست فرهنگی، دوره9، ش2، ص69-94.
    13. شرفی، محمدرضا (1387)، «گشودگی اخلاقی در منظر تربیت اسلامی»، اندیشههای نوین تربیتی، دوره4، ش1، ص131-154.
    14. شورای عالی انقلاب فرهنگی (1390)، سند تحول بنیادین آموزشوپرورش، تهران: دبیرخانۀ شورای عالی انقلاب فرهنگی.
    15. شهید ثانی، زین‌الدین بن علی (1367)، آداب تعلیم و تعلم در اسلام، ترجمۀ سید محمدباقر حجتی، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
    16. طبرسی، احمد بن علی (1966م)، الاحتجاج، نجف: دار النعمان.
    17. کلینی، محمد بن یعقوب (1407ق)، الکافی، تهران: دار الکتب الاسلامیة.
    18. مجلسی، محمدباقر (1371)، بحار الانوار، تهران: دار الکتب الاسلامیة.
    19. مردانی، مهدی (1398)، «عصری‌سازی افعال پیامبر(ص): روش و نمونه»، سیرهپژوهی اهلبیت(ع)،دوره5، ش9، ص11-28.
    20. مردانی، مهدی (1400)، «فرایند عصری‌سازی افعال پیامبر(ص)»، تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی، س12، ش45، ص109-130.
    21. مینقی‌ اقدم، زینب، خلیل میرزایی، خدیجه سفیری و عالیه شکربیگی (1401)، «رابطۀ شکاف نسلی با آسیب‌های اجتماعی در نوجوانان شهر تهران»، رفاه اجتماعی، دوره22، ش85، ص123-158.
    22. Batchelder, Colleen. (2020).. Exvangelical: Why Millennials and Generation Z are Leaving the Constraints of White Evangelicalism. George Fox University.
    23. Bergler, T. E. (2020). “Generation Z and Spiritual Maturity”. Christian Education Journal, 17(1), p.75-91.
    24. Park, S. Y., Do, B., Yourell, J., Hermer, J. & Huberty J. (2024). “Digital Methods for the Spiritual and Mental Health of Generation Z: Scoping Review”. Interact J Med Res, 6; 13: e48929.
    25. Purba, N., & Retno, P. (2023). “The Role of Parents in Christian Religious Education in the Family towards Shaping the Character of Generation Z Children in Facing the industry 5.0 Era”. Journal Didaskalia, 6 (1), p. 11- 22.

    Twenge, Jean M. (2023). Generations: The Real Differences Between Gen Z, Millennials, Gen X, Boomers, and Silents—and What They Mean for America's Future, New York, Atria B