هدف پژوهش حاضر،واکاوی اصول و روشهای تربیت اخلاقی از دیدگاه امام علی7و ژان ژاک روسو است. حضرت علی7اوّلین پیشوای شیعیان، نکات برجستهای را دربارهٔ تربیت اخلاقی بیان فرمودهاند. از سوی دیگر، ژان ژاک روسو مربی و دانشمند برجستهٔ غربی نیز، آراء اخلاقی مهمی را دربارهٔ تربیت اخلاقی کودکان بیان مینماید. روش پژوهش، توصیفی- تحلیل اسنادی و از روش فیشبرداری برای گردآوری اطلاعات استفاده شده است. بدین منظور مطالب از منابع دستاوّل هر دو صاحبنظر (نهجالبلاغه، امیل) و همچنین منابع مرتبط انتخاب و استفاده شده است. نتایج پژوهش حکایت از آن دارد که اصول مشترک تربیت اخلاقی امام علی7 و روسو بهترتیب عبارتند از: تربیت اخلاقی تدریجی، تربیت اخلاقی آزادمنشانه و تربیت اخلاقی الگوگیری. روشهای تربیت اخلاقی امام علی7عبارتند از: روش حکمت، روش عقلانی و روش تربیت منفی. از روشهای تربیت اخلاقی روسو هم میتوان به روش تجربی، روش عقلانی و روش تربیت منفی اشاره نمود.
امیدی, محمود , & فضل الهی قمشی, سیف اله . (1394). پژوهشی در اصول و روشهای تربیت اخلاقی کودکان از دیدگاه امام علیو ژان ژاک روسو. فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی, 11(41), 38-64.
MLA
محمود امیدی; سیف اله فضل الهی قمشی. "پژوهشی در اصول و روشهای تربیت اخلاقی کودکان از دیدگاه امام علیو ژان ژاک روسو", فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی, 11, 41, 1394, 38-64.
HARVARD
امیدی, محمود, فضل الهی قمشی, سیف اله. (1394). 'پژوهشی در اصول و روشهای تربیت اخلاقی کودکان از دیدگاه امام علیو ژان ژاک روسو', فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی, 11(41), pp. 38-64.
CHICAGO
محمود امیدی و سیف اله فضل الهی قمشی, "پژوهشی در اصول و روشهای تربیت اخلاقی کودکان از دیدگاه امام علیو ژان ژاک روسو," فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی, 11 41 (1394): 38-64,
VANCOUVER
امیدی, محمود, فضل الهی قمشی, سیف اله. پژوهشی در اصول و روشهای تربیت اخلاقی کودکان از دیدگاه امام علیو ژان ژاک روسو. فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی, 1394; 11(41): 38-64.