س2، ش8، زمستان 1391 A RESEACH EXTENSION QUARTERLY صفحات 164 ـ 143 VOL2, WINTER 2012, NO.8
بررسی شاخصه اخلاق اسلامی و مؤلفههای آن در برنامه درسی مدارس متوسطه ایران (مطالعه موردی؛ کتب علوم اجتماعی) جواد آقامحمدی
چکیده هدف این پژوهش، بررسی میزان توجه به شاخصه اخلاق و مؤلفههای آن در کتب علوم اجتماعی در دوره متوسطه نظری است. روش تحقیق، توصیفی – تحلیلی است و عناوین و مصادیق هر یک از مؤلفههای داده با استفاده از چک لیستی از معیارهای شاخصه اخلاقی در ابعاد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و عمومی جمعآوری شده است. جامعه آماری شامل کلیه کتب علوم اجتماعیِ مقطع متوسطه نظری، رشته ادبیات و علوم انسانی است که در مجموع چهار کتاب در نظر گرفته شده است؛ بنابراین، از روش سرشماری بهعنوان نمونه استفاده شده است. برای سنجشِ میزان پرداخت و تحلیل سؤالات از آمار توصیفی سود برده شده است. در نهایت پس از بررسی کلی این نتایج، به این نکته پی میبریم که میزان توجه به شاخصه اخلاق در بُعد سیاسی در کتب علوم اجتماعی دوره متوسطه 27درصد، در بُعد اجتماعی (خانوادگی و شهروندی) 49درصد، در بُعد اقتصادی 10درصد و در بُعد عمومی 14درصد است که بین شاخصه اخلاق در ابعاد مختلف توازن خاصی برقرار نبوده و نیست و میطلبد مسئولان تعلیم و تربیت در بازنگریهای آتی خود به آن توجه نمایند.
واژههای کلیدی اخلاق، اخلاق اقتصادی، اخلاق سیاسی، اخلاق اجتماعی، اخلاق و دین، کتب علوم اجتماعی.
آقا محمدی, جواد. (1391). بررسی شاخصه اخلاق اسلامی و مؤلفههای آن در برنامه درسی مدارس متوسطه ایران (مطالعه موردی؛ کتب علوم اجتماعی). فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی, 8(30), 143-164.
MLA
جواد آقا محمدی. "بررسی شاخصه اخلاق اسلامی و مؤلفههای آن در برنامه درسی مدارس متوسطه ایران (مطالعه موردی؛ کتب علوم اجتماعی)", فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی, 8, 30, 1391, 143-164.
HARVARD
آقا محمدی, جواد. (1391). 'بررسی شاخصه اخلاق اسلامی و مؤلفههای آن در برنامه درسی مدارس متوسطه ایران (مطالعه موردی؛ کتب علوم اجتماعی)', فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی, 8(30), pp. 143-164.
VANCOUVER
آقا محمدی, جواد. بررسی شاخصه اخلاق اسلامی و مؤلفههای آن در برنامه درسی مدارس متوسطه ایران (مطالعه موردی؛ کتب علوم اجتماعی). فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی, 1391; 8(30): 143-164.