اخلاق اجرا در برنامه‏ های غیرنمایشی رسانۀ ملی با تأکید بر عنصر حیا در اجرای زنان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجو

2 مدیر دفتر پژوهش‌های کاربردی اداره کل پژوهش‌های اسلامی رسانه

چکیده

مجری، رکن اصلی برنامه های غیرنمایشی در رادیو و تلویزیون است و نقش مهمی در انتقال پیام های اخلاقی ایفا می‏کند. وظیفۀ خطیر مجریان، ایجاد ارتباط معنایی شایسته میان برنامه ‏ساز و مخاطب است. اگر مجری از تجارب، توانمندی‌ها و استعدادهای ذاتی خود به‌خوبی استفاده کند، می ‏توانند مهم‏ترین عامل موفقیت برنامه به ‏شمار آیند. حضور زنان در این عرصه، به‏ دلیل پیچیدگی ها و حساسیت های شرعی و اخلاقی، بر اهمیت این نقش ‏آفرینی می افزاید. یکی از ابعاد مهم اخلاقی مجری‏گری زنان در رادیو و تلویزیون، توجه به موضوع حیاست. از نگاه اسلام حیا در نظام تربیتی انسان در رأس‏ مکارم اخلاق قرار دارد. بررسی ابعاد حیا در مجری‏گری زنان، به‌منزلۀ یکی از شاخصه های اصلی زن مسلمان، به اصحاب‌رسانه، به ‏ویژه مجریان دغدغه مند، کمک می‌کند تا بتوانند در برنامه های اثرگذار، ایفای نقش کنند و با پرهیز از آفات اخلاقی بی حیایی، در عرصۀ فرهنگ به‌طور جدی فعال باشند. در این تحقیق که اطلاعات آن با روش اسنادی و کتابخانه ای جمع آوری شده، ابعاد حیا در مجری‏گری زنان بررسی و راهکارهای عملی برای بهره گیری از این ارزش اخلاقی ارائه شده است. توجه به حیا در نگاه، شنیدن، گفتار و رفتار، چهار وجه اخلاقی است که زنان باید در مجری‏گری به آن وفادار باشند؛ ازاین‏رو، حدود و چگونگی آن در این پژوهش به طور کاربردی تبیین شده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Ethics of Performance in National Media Non-Show Programs Emphasizing the Element of Modesty in the Performance of Women

نویسندگان [English]

  • somayeh seyvanizad 1
  • mohammad hosein kashkouli 2
2 Director of Applied Research Office of the General Directorate of Islamic Media Research
چکیده [English]

 
The presenter, as the main pillar of non-show programs on radio and television, plays an important role in conveying moral messages. Creating a proper semantic connection between the programmer and the audience is a serious task for the presenters who can use their inherent experiences, abilities and talents to be the most important factor in the success of the program. One of the most important ethical aspects of women performing on radio and television is paying attention to the issue of life. From the Islamic point of view, modesty in the human educational system is at the top of moral virtues.
Examining the dimensions of modesty in women's performance as one of the main characteristics of Muslim women is a great help to the people of the media; Hosts in particular are concerned that they can play a role in effective programs and have serious effects in the field of culture by avoiding the moral evils of immodesty. In this research, the information of which has been collected and documented through documentary methods and library resources, the dimensions of modesty in women's performance have been studied and practical solutions have been presented to take advantage of this moral value. Paying attention to modesty in the dimensions of looking, hearing, speech and behavior are the four moral aspects that women should be faithful to in performing; Therefore, its limits and methods have been described and explained in a practical way in this research.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Performing ethics
  • modesty
  • female performing
  1. قرآن کریم
  2. نهج‏البلاغه (1392)، گردآوری سید رضی، ترجمۀ محمد دشتی،  قم: یاسین نور.
  3. ابن فارس، ابوالحسین (1376)، معجم مقاییس اللغه، قم: دفتر تبلیغات اسلامی.
  4. پارسا، محمد (1372)، زمینه روان‏شناسی عمومی، تهران: بعثت.
  5. پسندیده، عباس (1393)، پژوهشی در فرهنگ حیا، قم: دار الحدیث.
  6. تجدد علیزاده، مهرناز (1390)، ارائه الگوی مناسب جهت تربیت مجریان سیاسی خبر در سیمای جمهوری اسلامی ایران، پایان‏نامۀ کارشناسی‏ارشد، دانشگاه تهران.
  7. تمیمی آمدی، عبدالواحد (1378)، غرر الحکم و درر الکلم، قم: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
  8. جوادی آملی، عبدالله (1386)، زن در آیینه جلال و جمال، قم: اسراء.
  9. حر عاملی، محمد (1372)، وسائل الشیعه، قم: آل البیت.
  10. دهخدا، علی اکبر (1338)، لغت‏نامه، تهران: دانشگاه تهران.
  11. راغب اصفهانی، حسین (1388)، ترجمه و تحقیق مفردات الفاظ قرآن، ترجمۀ سیدغلامرضا خسروی حسینی، تهران: مرتضوی.
  12. صدوق، محمد (1376)، الامالی، تهران: کتابچی.
  13. صفایی، رسول (1372)، گویندگی رادیو و تلویزیون، اصفهان: گلبهار.
  14. طریحی، فخرالدین (1375)، مجمع البحرین، تهران: مرتضوی.
  15. طوسی، خواجه نصیرالدین (1356)، اخلاق ناصری، تهران: انتشارات علمیه اسلامی.
  16. عارف، سید محمدصادق (1372)، راه روشن (ترجمه المحجة البیضاء)، مشهد: آستان قدس رضوى.
  17. عباسی آرانی، عبدالله (1392)، بازیگری زن در آیینه شریعت، کاشان: مرسل.
  18. کلینی، محمدبن یعقوب (1366)، اصول کافی، قم: دار الحدیث.
  19. مجلسی، محمدباقر (1363)، بحار الانوار، تهران: حضرت ولیعصر)عج(.
  20. محمدی ری‌شهری، محمد (1384)، میزان الحکمه، قم: دار الحدیث.
  21. مطهری، مرتضی (1397)، مسئله حجاب، تهران: صدرا.
  22. موسوی خمینی، روح‏الله (1378)، صحیفۀ امام، قم: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی)ره(.
  23. موسویان، سیدمرتضی و سعید یاری (1393)، «ارائه ویژگی‏های مطلوب و مورد نیاز مجریان برنامه‏های ورزشی تلویزیون». فصل‏نامه علوم خبری، ش10، ص31-70.
دوره 16، شماره 39 - شماره پیاپی 61
ویژه نامه اخلاق رسانه ، به سفارش میز اخلاق قطب اخلاق ، خانواده و سبک زندگی
آذر 1399
صفحه 87-116
  • تاریخ دریافت: 14 مهر 1399
  • تاریخ بازنگری: 08 آبان 1399
  • تاریخ پذیرش: 12 آبان 1399