اخلاق حرفه ای در رسانه‏ های خبری تراز انقلاب اسلامی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

تاریخ،دانشکده علوم انسانی،دانشگاه آزاد اسلامی،نجف آباد،اصفهان،ایران

چکیده

آگاهی ‎بخشی به مخاطبان مسئولیت خطیری است که بر عهدۀ رسانه های خبری نهاده شده است. فرایند تولید و انتشار اخبار مستلزم رعایت سه اصل سرعت، صحت و دقت است و اخلاق مداری، مسئولیت ‎پذیری و جلب‌اعتماد مخاطب در این فرایند بسیار اهمیت دارد. در چنین ساختاری، کارکرد رسانه های مبتنی ‎بر ارزش‏ های اسلامی و انقلابی با کارکرد رسانه‎ های مبتنی ‎بر معیارهای غربی متفاوت است. در نظام ‏های سرمایه ‏داری، رسانه ها اغلب به قدرت و نظام سیاسی وابسته‌اند. روشن است که انگیزه ‏ها و مصلحت‏ های جناحی، گردانندگان این رسانه‌ها را به عدول از اصول و ارزش‎ های حرفه‎ ای و اخلاقی وامی‏ دارد. البته اصل اعتماد به رسانه و تأثیر بسیار آن بر مخاطب را نباید نادیده گرفت. هرچه میزان اعتماد مخاطبان به رسانه بیشتر باشد، میزان اثرگذاری آن رسانه بیشتر می‌شود. عواملی همچون بی‏ طرفی در انتشار اخبار، پخش اخبار موثق، صداقت در اطلاع ‎رسانی و حفظ حریم شخصی وحقوق شهروندی در جلب‌اعتماد یا بی‏ اعتمادی مخاطبان به رسانه مؤثر است. مروری بر اندیشه‏ ها و دیدگاه ‏های امام خمینی‎(ره) و مقام معظم رهبری که بخشی از آن در این مقاله آمده است، معیارهای رسانۀ مطلوب دینی ترسیم می‏ کند؛ شاخص ‏هایی همچون امانت‏داری در انتشار اخبار، صحت و دقت در اطلاع‏ رسانی، ترویج مبانی و ارزش‎ های اسلامی، پرهیز از دروغ و شایعه ‎پردازی، حفظ استقلال رسانه و اخلاق‎ مداری که از ویژگی‌های رسانۀ خبری تراز انقلاب اسلامی محسوب می‏ شوند. در واقع، رسانۀ خبری تراز انقلاب اسلامی، رسانه‌ای است که رعایت اخلاق حرفه‎ ای شاخصۀ اصلی آن است و مهم‎تر از آن رسانه‏ ای مرجع، قابل ‎اعتماد و تأثیرگذار در مسائل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جامعه است. در این مقاله با تبیین ویژگی ‏های رسانۀ اخلاق‎ مدار، بایدونبایدهای رسانه‏ های خبری و تأثیرگذاری آن در افزایش اعتماد مخاطب بررسی و تحلیل شده است. روش تحقیق در این مقاله، کتابخانه‏ ای و نحوۀ تبیین داده‏ ها توصیفی-تحلیلی است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Professional Ethics in Media within the Islamic Revolution

نویسنده [English]

  • Payam Amiri
history,azad islamic university,najafabad,esfahan,iran
چکیده [English]

 
Informing the audience is a serious responsibility that the news media feels heavy. Therefore, ethics, responsibility and gaining the audience's trust in the process of producing and publishing news, which is required to observe the three principles of speed, accuracy and precision are very important In such a structure, the function of religious media based on Islamic and revolutionary values ​​is very different from media based on Western standards. Factors such as neutrality in news coverage, credible news coverage, honesty in information and protection of privacy and citizenship rights can be effective in gaining the audience's trust or distrust in the media. A review of the thoughts and views of Imam Khomeini and the Supreme Leader, part of which is mentioned in this article, outlines specific criteria for a desirable religious media. In fact, the news media of the level of the Islamic Revolution is a media whose main characteristic is the observance of professional ethics, and more importantly, it is a reference, reliable and influential media in all political, social, economic and cultural. In this article, by explaining the characteristics of ethical media, the do's and don'ts of news media and its effectiveness in increasing audience trust have been studied and analyzed. The method used in this article is library and how to explain the data is descriptive-analytical.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Ethics
  • media
  • news
  • audience trust
  • Islamic revolution
  1. اسدی، علی (1371)، افکار عمومی و ارتباطات، تهران: سروش.
  2. اسماعیلی، محسن (1385)، «تعامل حقوق و اخلاق در رسانه»، فصلنامه رسانه، ش66، ص9-31.
  3. امام خمینی، روح‎الله (1361)، صحیفۀنور، تهران: وزارت ارشاد.
  4. _________(1387)، صحیفۀ امام، تهران: مؤسسه تنظیم‌ و نشر آثار امام خمینی;.
  5. برین، ابراهیم (1389)، «رسانه مطلوب از منظر امام خمینی;»، فصلنامه تخصصی افق، ش69، ص19-38.
  6. حاجی بدلی، حسن (1393)، «اخلاق رسانه‎ها و راهکارهای پیاده‎سازی مفاهیم اخلاق و تربیت اسلامی در جامعه»، مقالات برگزیدۀ همایش ملی راهکارهای تحقق سبک زندگی اسلامی، دانشگاه پیام‎نور واحد خراسان شمالی.
  7. دارابی، علی (1395)، آینده پژوهی انقلاب اسلامی؛ بیمها و امیدها،                 تهران: امیرکبیر.
  8. رفیع‎پور، فرامرز (1376)، توسعه و تضاد، تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
  9. زورق، محمدحسن (1368)، مبانی تبلیغ، تهران: سروش.
  10. زین‎آبادی، مرتضی (1387)، «بررسی وضعیت اعتماد در جامعۀ ایران و راه‎های بازسازی آن» ، پژوهشکده تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، گروه پژوهش‎های فرهنگی و اجتماعی، ش16، ص59-82.
  11. شکرخواه، یونس (1374)، خبر، تهران: مرکزگسترش آموزش رسانه‎ها.
  12. عباسی، حجت‎الله (1386)، اصول کاربردی خبرنگاری، تهران: سروش.
  13. کاتوزیان، ناصر (1377)، فلسفه حقوق، تهران: شرکت سهامی انتشار.
  14. محسنیان‎راد، مهدی (1369)، ارتباطشناسی، تهران: سروش.
  15. محمدی، حمید (1379)، «رسانه‎های همگانی و جامعه ایران». فصلنامه مطالعات و تحقیقات وسایل ارتباطجمعی، سال نهم، ش1 (پیاپی 33)، ص18-33.
  16. _________ (1389)، «بازنمایی انقلاب اسلامی ایران در مستند روح‎الله»، فصلنامه تخصصی افق، ش68، ص 87-110.
  17. معتمدی‎نژاد، کاظم (1386)، حقوق حرفهای روزنامهنگاران (جلد1)، تهران: دفتر مطالعات و توسعۀ رسانه.
  18. نصراللهی، اکبر (1383)، «دروازه‎بانی خبر و رسانه، ضرورت‎ها و معیارها»، مجموعه مقالات بایستههای خبر، تهران: سروش.
  19. نعمتی‎انارکی، داوود (1380)، «نقش رسانه‎های گروهی در اطلاع‎رسانی و عوامل بروز بی‎اعتمادی مخاطب نسبت ‎به خبر»، فصلنامه مطالعاتی و تحقیقاتی پژوهش و سنجش مرکز مطالعات، تحقیقات و سنجش برنامههای صداوسیما، ساله شتم، ش27، ص197-214.
  20. پایگاه اطلاع‎رسانی دفتر مقام معظم رهبری: www.leader.ir
  21. پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله العظمی سیدعلی خامنه‌ای: www.khamenei.ir
  22. پرتال امام خمینی ;: www.imam-khomeini.ir

 

دوره 16، شماره 39 - شماره پیاپی 61
ویژه نامه اخلاق رسانه ، به سفارش میز اخلاق قطب اخلاق ، خانواده و سبک زندگی
آذر 1399
صفحه 117-144
  • تاریخ دریافت: 05 مهر 1399
  • تاریخ بازنگری: 26 آبان 1399
  • تاریخ پذیرش: 15 آذر 1399