کاربرد اخلاق در شکل گیری دانشگاه فضیلت مدار

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

2 استاد، گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

3 دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

4 استاد، گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران‎ ‎

10.22081/jare.2024.68768.1900

چکیده

کاربرد ‏اخلاق در رشد و شکل‌گیری دانشگاه در حول محور فضیلت مداری در پژوهش‌های پیشین به صراحت و به صورت تخصصی بررسی نشده است. لذا، هدف از انجام پژوهش حاضر‏، بررسی کاربرد اخلاق در شکل‌گیری دانشگاه فضیلت مدار می‌باشد. رویکرد پژوهش، کیفی بوده و با رویکرد تحلیل مضمون و در یک‎ ‎دوره یک ساله از پاییز 1401 تا پاییز 1402 انجام پذیرفته است. نمونه آماری شامل گروه خبره 20 نفری از اساتید دانشگاه و محققین در حوزه تحت مطالعه بوده که با رویکرد گلوله‌برفی انتخاب شده است. برای بررسی اعتبار اطلاعات و الگوی مستخرج از مصاحبه‌ها، از دو روش بازآزمایی و توافق درون موضوعی استفاده شده و از اعتبار یافته‌ها اطمینان حاصل شده است. یافته‌ها در قالب مدل اخلاق در شکل‌گیری دانشگاه فضیلت مدار در قالب 219 کد باز، 40 مفهوم و سه مقوله محوری (تداخل اخلاق ‏در سطح فردی، تداخل اخلاق در‏ سطح دانشگاهی (حرفه‌ای) و تداخل و کاربرد موازین اخلاقی در سطوح کلان) که هر کدام در قالب دو مقوله اجتنابی و حمایتی بخش‌بندی شده‌اند، شکل یافته است. نتایج حاکی کارکردهای انکارناپذیر و حساس اخلاق در شکل‌گیری و توسعه الگوی دانشگاه فضیلت مدار است که در راستای دستیابی به آن، بایستی به دستاوردهای تحقیق حاضر در قالب الگوی تداخل اخلاق در تشکیل دانشگاه فضیلت مدار توجه ویژه‌ای نمود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Application of Ethics in the Formation of a Virtuous University

نویسندگان [English]

  • Mehdi Mosleh Germi 1
  • Adel Zahed Babolan 2
  • Hosein Taghavi ghare bolagh 3
  • Ali khalegh khah 4
1 PhD student in educational administration, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran
2 Professor, Department of Educational Sciences, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran
3 Associate Professor Department of Educational Sciences, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran
4 professor Department of Educational Sciences, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran
چکیده [English]

The application of ethics in the flourishing and formation of the university around the virtue-oriented axis has not been investigated clearly and expertly in previous researches. Therefore, the purpose of the present research is to investigate the application of ethics in the formation of a virtue-oriented university. The approach of the research is qualitative and has been carried out with thematic analysis approach and in a one-year period from the fall of 1401 to the fall of 1402. The statistical sample included an expert group of 20 university professors and researchers in the field under study, which was selected using a snowball approach. To check the validity of the information and pattern extracted from the interviews, two methods of retesting and intra-subject agreement were used and the validity of the findings was ensured. formation of a virtue-oriented university in the form of 219 open codes, 40 concepts and three core categories (the interference of ethics at the individual level, the interference of ethics at the university (professional) level and the interference and application of ethical standards at the macro level) which Each of them is divided into two categories: avoidance and support. The results indicate the undeniable and sensitive functions of ethics in the formation and development of the model of a virtue-oriented university, and in order to achieve it, special attention should be paid to the achievements of the present research in the form of the model of the interference of ethics in the formation of a virtue-oriented university.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Ethics
  • application of ethics
  • virtue-oriented university
  • virtuousness
  • university
  1. منابع

    1. قرآن کریم.
    2. نهج البلاغه.
    3. آرین‌پور، مهلا و ناهید محرابی (۱۳۹۵)، «الزامات و راهبردهای اخلاق حرفه‌ای در نظام آموزش عالی»، اخلاق در علوم و فناوری، دوره ۱۱، ش۴، ص۱۷-۲۳.
    4. پورعزت، علی اصغر، آرین قلی‌پور، الهام حیدری، سمیرا ندیر خانلو و مجید سعیدی‌نژاد (۱۳۹۱)، «شناسایی عوامل مؤثر و پیامدهای رفتارهای غیردانشگاهی در میان استادان دانشگاه»، اخلاق در علوم و فناوری،دوره 7، ش2 ، ص۱-۱۴.
    5. دهقانی فیروزآبادی، وحید و مهدی علیزاده (1398)، «تبیین وحیانی از اخلاق فضیلت به روایت قرآن کریم»، ‏اخلاق وحیانی، دوره 9، ش2، ص27-58.‏
    6. سالار، شبنم (1397)، بررسی تحلیلی ایدۀ دانشگاه فضیلت‌بنیاد با تأکید بر ماهیت و کارکرد دانش، رسالۀ دکتری رشتۀ فلسفۀ تعلیم و تربیت، دانشکدۀ علوم‌تربیتی و روان‌شناسی، ‏دانشگاه شهیدچمران اهواز.
    7. سفیدخوش، میثم (1395)، ایدۀ دانشگاه، تهران: حکمت.‏
    8. صادقی، مرضیه (1380)، «بررسی سه دیدگاه «خلاق مبتنی بر فضیلت، اخلاق مبتنی بر عمل و اخلاق مکمل»، نامۀ مفید، دوره 7، ش28، ص15-26.
    9. صادقی‌نژاد، علی (1396)، نقد و بررسی اخلاق فضیلتی از دیدگاه امامعلی(ع)، پایان‌نامۀ کارشناسی‌ارشد فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه علامه طباطبایی. ‏
    10. علمی سولا، محمدکاظم و مهین فرخ‌زادگان صفی‌آباد (1390)، «بررسی تطبیقی فضیلت از دیدگاه کانت و فارابی»، الهیات تطبیقی، دوره 2، ش5، ص109-130.
    11. کاظمی، سلیم، عادل زاهد بابلان، مهدی معینی‌کیا، علی خالق خواه و مرتضی جاویدپور (1402)، «مدل‌یابی عوامل اثرگذار بر مدرسۀ فضیلت‌مدار با استفاده از رویکرد داده‌بنیاد»، پژوهش‌های رهبری آموزشی، دوره 7، ش8، ص160-194.
    12. کاظمی، سلیم، عادل زاهد بابلان و مهدی معینی‌کیا (1400)، «شناسایی عوامل فردی مؤثر بر ایجاد مدرسۀ فضیلت‌مدار با استفاده از رویکرد داده‌بنیاد»، دومین همایش ملی مدرسۀ آینده، اردبیل، در: https://civilica.com/doc/1681462
    13. یاسپرس، کارل (1398)، ایدۀ دانشگاه، ترجمۀ مهدی پارسا و مهرداد پارسا، تهران: ققنوس.
    14. Aristotle‎. (2009). The nicomachean ethics, Ross, D. (transl.) (W. D. Ross & L. Brown, Trans.). Oxford University Press.
    15. Barbour, R. S. (2013). Introducing qualitative research: a student's guide. Introducing qualitative research, 3(2), 1-392.
    16. Braun, V., & Clarke, V. (2006). “Using thematic analysis in psychology”. Qualitative Research in Psychology, No. 3, p. 77-101.
    17. Dobre, C., Hursthouse, R., Anscombe, G., Bentham, J., Russell, D. & MacIntyre, A. (2021). “Modern Views on Virtue Ethics”. Sofia Philosophical Review, 14(1), p.72-86
    18. Flynn, T. (2005). “Philosophy as a way of life: Foucault and Hadot”. Philosophy & social criticism, 31(5-6), p. 609-622.
    19. Gadamer, H.-G. (1986). The idea of the university; Yesterday, today, tomorrow. The idea of the Good in Platonic-Aristotelian Philosophy, Translated by p.c. smith, New Haven, Yale university
    20. George, A. J., & Rose, S. (2023). Ethical decision-making: Virtues for senior leadership in higher education. Management in Education, 3(1), 1-5. in https://doi.org/10.1177/08920206231172027
    21. Kristjansson, K. (2019). Flourishing as the aim of education: A neo-Aristotelian view. Routledge Group, Oxford Review of Education. in https://doi.org/10.1080/03054985.2016.1226791
    22. Lee, J.-K. (2022). Is the Achievement of Moral Character the Ultimate Goal of Higher Education? ERIC, Online Submission, 3(14), p. 1-137.
    23. Lichtman, M. (2023). Qualitative research in education: A user's guide. Routledge.
    24. May, T. (2000). Philosophy as a spiritual exercise in Foucault and Deleuze. Angelaki: Journal of Theoretical Humanities, 5(2), p. 223-229.
    25. Nguyen, B., & Crossan, M. (2022). Character-Infused Ethical Decision Making. Journal of Business Ethics, 178(1), 171-191. in https://doi.org/10.1007/s10551-021-04790-8
    26. Nixon, J. (2008). Towards the virtuous university: The moral bases of academic practice. Routledge.
    27. Rachels, J., & Rachels, S. (2007). The Elements of Moral Philosophy (5 ed.). New York: McGraw-Hill, Inc.
    28. Sadr, M. (2002). The ahl ul - bayt, ethical role - models (S. Badr, Trans.). Qom: Ansariyan Publications.
دوره 20، شماره 1 - شماره پیاپی 75
ششمین شماره علمی پژوهشی فصلنامه مطالعات اخلاق کاربردی
خرداد 1403
صفحه 11-39
  • تاریخ دریافت: 01 فروردین 1403
  • تاریخ بازنگری: 15 اردیبهشت 1403
  • تاریخ پذیرش: 29 اردیبهشت 1403