هدف پژوهش حاضر،واکاوی اصول و روشهای تربیت اخلاقی از دیدگاه امام علی7و ژان ژاک روسو است. حضرت علی7اوّلین پیشوای شیعیان، نکات برجستهای را دربارهٔ تربیت اخلاقی بیان فرمودهاند. از سوی دیگر، ژان ژاک روسو مربی و دانشمند برجستهٔ غربی نیز، آراء اخلاقی مهمی را دربارهٔ تربیت اخلاقی کودکان بیان مینماید. روش پژوهش، توصیفی- تحلیل اسنادی و از روش فیشبرداری برای گردآوری اطلاعات استفاده شده است. بدین منظور مطالب از منابع دستاوّل هر دو صاحبنظر (نهجالبلاغه، امیل) و همچنین منابع مرتبط انتخاب و استفاده شده است. نتایج پژوهش حکایت از آن دارد که اصول مشترک تربیت اخلاقی امام علی7 و روسو بهترتیب عبارتند از: تربیت اخلاقی تدریجی، تربیت اخلاقی آزادمنشانه و تربیت اخلاقی الگوگیری. روشهای تربیت اخلاقی امام علی7عبارتند از: روش حکمت، روش عقلانی و روش تربیت منفی. از روشهای تربیت اخلاقی روسو هم میتوان به روش تجربی، روش عقلانی و روش تربیت منفی اشاره نمود.